Ma ismét egy érdekes és igazán ikonikus kisautót mutatok be nektek a 70-es évekből. Ezúttal is a Matchbox kisautók közül választottam egyet, így a mai napon a Rola-matics sorozatban megjelent Clippert mutatom be nektek.
A Lesneyre és a Matchboxra most nem vesztegetnék időt, hiszen számtalanszor bemutattam már nektek a gyártót, amire viszont mindenképpen szót szeretnék ejteni az a Rola-matics sorozat.
A Rola-matics sorozat egyik legfontosabb jellemzője volt a kerekeken található kis műanyag fül, ami folyamatosan forgott a kerekekkel együtt. Ezek a kis fülek minden sorozatban megtalálható játék esetében valamit mozgattak.
Ezek a kis fülek egyes játékoknál a motort mozgatták, más játékoknál egy ventillátort hajtottak meg vagy a kipufogót mozgatták fel-le, de akár a harckocsi tornyában elhelyezett katonát is mozgatták ezzel a megoldással.
A Clipper egy kitalált jármű volt, ami egészen szokatlan áramvonalas formával, szokatlanul nyíló ajtóval és persze a Rola-maticsra jellemző mozgó alkatrészekkel kápráztatta el a gyerekeket.
A Clipper 1973 és 1978 között volt gyártásban - bár azért ebben van egy kis csavar, de erről majd később.
Egy egészen elképesztő formájú autót terveztek a Lesneynél, amikor a Clippert megalkották. A rendkívül áramvonalas kocsit a különleges részletek teszik teljesen egyedivé.
Engem a játékautó leginkább az Alfa Romeo Alfasud Caimanora emlékeztetett, ami egy koncepció autó volt, amelynek még az ajtaja is hasonló módon nyílt.
A Clipper leglátványosabb része ugyanis a nyitható ajtó volt. A ajtó felfelé nyílt és lényegében az egész tető elbillenthető volt hátra a szélvédővel együtt, így pedig egészen egyedi betekintést nyerhettek a gyerekek a kisautó utasterében.
Az utastér sárga műanyagból készült és a két ülésen kívül egy kormánykerék kapott benne helyet.
A szélvédő szintén egészen érdekes megoldású volt, ugyanis egyetlen darabból állt, ami sárga színt kapott. A kocsi festése metál magenta volt, míg az alváz zöld színt kapott.
Az alvázra kerültek az első lámpák is, így a játékon azok is zöld színt kaptak.
A kocsi hátulján két kipufogó volt eredetileg, amelyek fehér vagy krómozott műanyagból készültek. A kipufogók voltak a Rola-matics részei, ugyanis a játék tologatásakor a kipufogók fel-le mozogtak.
Az alváz és a karosszéria szegecseléssel van összefogva, ami a Matchbox kisautókra jellemző rögzítési megoldás volt. Az alvázon nincsenek részletek kidolgozva, viszont a játékkal kapcsolatos fontosabb adatokat itt is el lehetett olvasni.
A futómű szintén különleges egy kicsit, ugyanis az első és a hátsó futómű eltérő méretű kerekeket kapott. Ez a megoldás pedig rendkívül jól áll ennek az áramvonalas járműnek, ami lényegében így még inkább hasonlít egy dárda hegyére.
A játékautó amúgy szépen és csendesen gurul és a régi Matchboxokra jellemző remek rugózással rendelkezik.
És akkor jöjjön valami érdekes infó a Clipperről. A Clippert sok más Matchbox kisautóhoz hasonlóan a szocialista blokkban is gyártották bérmunkában.
Ez a darab sok más társához hasonlóan Bulgáriában is készült a Mikro vagy MIR gyártotta a játékokat.
A Clipper számtalan változatban készült Bulgáriában, amelyek közül néhány extra festést is kapott, amit egy fotón igyekszem be is mutatni nektek.
A hozzám került változat az eredeti angol verzió. Sajnos már nincs tökéletes állapotban, ugyanis a Rola-matics fülek már letörtek a kerekekről és a két kipufogó is becsúszott a karosszériában valamilyen okból kifolyólag.
Ennek ellenére a Clipper így is egy igazán érdekes darab. A játéknak nem volt meg az eredeti doboza, de úgy gondoltam megérdemel annyit hogy legyártsam az eredetihez hasonló dobozt neki.
Így találkozhattok majd ezzel a régi játékkal a múzeumban is, amíg azonban nem tudom megmutatni nektek ezt a játékot addig jönnek a megszokott fényképek.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!