Kisautók az olcsó boltból
2019. augusztus 09. írta: ToyaHSW

Kisautók az olcsó boltból

dsc_0023.JPG

Akik figyelemmel követik a blogot pontosan tudják, hogy vannak olyan áruházak, ahol mind a mai napig látogatást teszek és olyan autókat keresek, amelyek egy kicsit idézik a múltat.
Számtalan darabot mutattam már be nektek az oldalon az így megtalált kincsekből és mivel most újabb két autó akadt a horgomra, így múltidézés gyanánt ezeket mutatom be nektek.

Ezúttal két autót vásároltam a New Exploration of Models sorozatból, amelyek számomra egyet jelentenek a 70-es, 80-as évekkel.
A Welly által készített fém kisautók közül most a Fiat 125P és a Polonez Caro Plus került be a kosaramba.
Ezek közül itthon a Fiat 125P-vel találkozhattunk gyakrabban, a lengyel Polonez autóiból jóval kevesebb futott az útjainkon, így ezeket az autókat leginkább az egykori lengyel piacok környékén láthattuk PL felségjelzéssel.

Az autókat külön-külön mutatom majd be nektek, azonban a bemutatás előtt mind a két autó esetében egy kis történelmi visszatekintést igyekszem majd nyújtani nektek a Wikipedia segítségével.

Az FSO Polonez sorozatgyártása 1978 májusában indult meg, ugyanebben az évben került hivatalosan is bemutatásra az FSO Polonez 1300 és 1500. Egy évvel később megjelent az FSO Polonez 2000 Rally nevű raliváltozat, mely a Monte Carlo Rallyn mutatkozott be. Ebből a változatból korlátozott számban utcai verzió is készült, FSO Polonez 2000 néven, 1995 cm³-es, 110 lóerős, dupla vezérműtengelyes Fiat motorral. Ebbe ötsebességes sebességváltó került, 12 másodperc alatt gyorsult nulláról száz km/h-ra és 175 km/h-s sebességre volt képes. Ebből a változatból többnyire csak kormányembereknek jutott. 1980-ban megjelent az 1300 és az 1500 háromajtós változata, melyből 1983-ig mindössze körülbelül 300 darab készült.

1981-ben került piacra az addigiaknál olcsóbb, leegyszerűsített változat, melynek az oldalán nem voltak gumicsíkok, a lökhárítójára nem került króm díszcsík, hiányzott róla a hátsó ablaktörlő, a ködlámpák, nem volt benne csomagtér-takaró és fordulatszámmérő sem. Az ülések és a csomagtér borításához egyszerű vászont használt a gyár. Emellett ugyanakkor megjelent a luxusfelszereltségű, 1500 X nevű verzió, melybe 1481 cm³-es, 80 lóerős motor, ötfokozatú sebességváltó, 4:3-as áttételű differenciálmű és rádió is került. A kocsit belföldön árulták, de többnyire csak amerikai dollárért lehetett hozzájutni.

1982-ben bemutatásra került a háromajtós, kupékarosszériás FSO Polonez 1500 Coupé, melybe a hagyományos 1481 cm³-es motor került, azzal a különbséggel, hogy a típus történetében először elektromos gyújtással szerelték és ebben volt először megoldható, hogy a motor hideg időben előmelegített levegőt szívjon, ami üzemanyagtakarékossági szempontból volt fontos. Ebből a változatból mindössze néhány tucat készült.

1983-as FSO Polonez

1983-ban az FSO Fiat 125-tel kapcsolatban kötött licencszerződése lejárt a Fiattal, így nem használhatta tovább a Polski Fiat márkanevet a Polski Fiat 125p esetében. Ennek hatására az autó neve FSO 125p-re változott és a típusjelölések is átalakultak a 125p és a Polonez esetében is. Innentől kezdve a hengerűrtartalom nem "1300"-ként és "1500"-ként került megjelölésre a típusnévben, hanem "1.3"-ként és "1.5"-ként.

Ugyanebben az évben került bemutatásra az FSO Polonez 2.0 D Turbo, melybe az olasz VM Motori által gyártott HR 488 turbófeltöltős dízelmotor került. Ez 1995 cm³-es volt, 83 lóerős teljesítmény leadására volt képes 4300-as fordulatszámon és 163 Nm-es nyomatékot produkált 2500-as fordulaton. Az autót 20 másodperc alatt gyorsított fel 100 km/h-ra és 146 km/h-s végsebesség elérésére tette képessé. Fogyasztása 7,1/10,6/10,0 liter volt 100 kilométeren, a használat helyétől függően.

Polonez MR'87

1987-ben piacra került a Polonez 1.6 LE, melybe soros négyhengeres 1598 cm³-es motor került, mely 86 lóerős teljesítményt képes leadni 5200-as fordulatszámon és 132 Nm-es nyomatékot 3800-as fordulaton. Ez a változat 155 km/h-s végsebességre volt képes. Csak nagyon kevés készült belőle. Ugyanekkor a Polonezek karosszériája valamelyest megváltozott, a csomagtérajtón elhelyezett, különálló műanyag légterelő eltűnt és maga az ajtó vált csúcsosabb kialakításúvá. Emellett a típuselnevezési rendszerben is változás lépett fel, megjelentek az "S"-kezdetű modellek, melyek nevében az "S" betű a C-oszlopon elhelyezett kis ablakra utalt. Ez a rendszer csak elméletben működött, a gyakorlatban gyakran olyan autók is "S"-sel kezdődő jelölést kaptak, melyek C-oszlopába nem került ablak. Ekkoriban a következő modellváltozatok voltak megvásárolhatóak: 1.3 SCE, 1.3 SL, 1.3 SLE, 1.5 CE, 1.5 L, 1.5 LE, 1.5 SCE, 1.5 SL, 1.5 SLE, 1.6 SLE és 2.0 SLE

1988-ban elkészült az FSO Polonez 1.5 Turbo, 1481 cm³-es, 188 lóerős (7000-es fordulatszámon) és 240 Nm-es nyomatékú (3200-as fordulatszámon motorral. Ez a kocsi kifejezetten A-osztályos ralira készült, 8,5 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra és 220 km/h volt a végsebessége. 1989 decemberében jelent meg az 1.5 SLE Turbo, mely szintén 1481 cm³-es, turbófeltöltős motorral készült 8,5:1 sűrítési aránnyal. Ez 105 lóerős teljesítményt adott le 6000-es fordulaton és 180 Nm-es nyomatékot 3200-as fordulatszámon. Ez 11 másodperc alatt gyorsította 100 km/h-ra az autót és 180 km/h-s végsebességre tette képessé. Később ebből készült egy katalizátoros, 94 lóerős változat is.[1] A turbófeltöltős Polonezek többnyire raliversenyekre készültek, de külön kérésre az utcai változatokba is beépíthető volt a turbó.

Szintén 1988-ban készült el a Polonez mentőautó és kisáruszállító (van) változatának prototípusa is, melyek a pick-up variánson alapultak, de felfüggesztésük alacsonyabb volt és a raktérre plusz oldalajtók kerültek.

1989-ben piacra került a Polonez MR'89, modellfrissítésen átesett változat, mely új hátsólámpákat kapott, a csomagtartófedél alja egészen a lökhárítóig leért, a hátsó ablaktörlő az eddigiekkel ellentétben vízszintesen állt és hosszúkás oldalindexek kerültek az első ajtók közelébe. 1989 januárjában, az Amszterdami Autószalonon bemutatkozott az első katalizátoros Polonez (kizárólag 1,5 literes motorral).[2] Ugyanekkor elkészült egy változat. az olasz Fratelli Negri Motori álal épített 1366 cm³-es, turbódízel motorral és ötsebességes váltóval. Ennek Polonez Piedra 1.3 Turbodiesel volt a neve és a belga piacra készült. A motor 60 lóerős teljesítményleadására volt képes 4500-as fordulaton, az autó végsebessége pedig 155 km/h volt.

Mint láthatjátok a modell elég komoly múlttal rendelkezett és elég sok változata készült el az évek során. A Polonez Caro Plus az egyik legegyszerűbb modell volt, amit a Welly is elkészített a NEX sorozatban.
A kocsi a szokásos átlátszó résszel ellátott papírdobozban érkezett meg és a megszokott módon egy műanyag lap rögzíti az alsó kartonhoz.
Már most el kell mondanom, hogy ebben az esetben is egy fém modellről van szó, ami műanyag alvázat kapott. Ennek megfelelően egyaránt alkalmas játékra, de akár díszként a polcon is jól mutathat.
A Welly autókra jellemző módon a Polonez Caro első két ajtója is nyílik. Ez az egyetlen extra dolog rajta, ami említést érdemel.
Az abroncsok valóban gumiból készültek és a dísztárcsák is kidolgozásra kerültek a járművön.
Kicsit rosszul mutat szerintem a színre fújt lökhárító, de szerencsére a narancssárga színözönt megtöri elől a hűtőrács és a lámpa, hátul pedig a lámpa és az azzal együtt végigfutó csík.
A belső tér természetesen fekete műanyag, de a kidolgozásra itt sem lehet panasz, hiszen a kormány, a műszerfal, az ülések, sőt még a váltókar is ki lett alakítva.
A Welly elég sok színben és változatban készíti el ezeket az autókat, így ha komolyan foglalkoztok a gyűjtéssel akkor más színekben, de akár tűzoltó, mentő, rendőr vagy traileres változatban is beszerezhetitek ezt a kisautót.

A Polski Fiat 125p-ből két fő változat készült, az 1300 és az 1500 melyeket a motorjuk különböztetett meg egymástól. Az 1300-as verzióba egy 1295 cm³-es, 60 lóerős (45 kW), míg az 1500-asba egy 1481 cm³-es, 75 lóerős (51,5 kW) motor került. Előbbi tömeges sorozatgyártása 1968-ban, utóbbié 1969-ben kezdődött meg. Az 1300-as változat gyártása az 1980-as években befejeződött.

Ezek a változatok külsőre annyiban különböztek az olaszországi Fiat 125-től, hogy kerek fényszóróik voltak, szögletesek helyett, narancssárga volt az indexburájuk, egyszerűbb lökhárítók és hűtőrácsok kerültek rájuk, emellett helyenként a karosszéria formái is egyszerűbbek voltak. A Fiat 1300/1500 belsőterét és alvázát kapták. Kevésbé látványos, de fontos különbség volt még, hogy a "Nagypolski" üzemanyagtartálya biztonságosabb helyen, a hátsó tengely fölött horizontálisan helyezkedett el, míg a Fiat 125-é vertikálisan, az autó jobb hátulján. Emellett tárcsafékei is ritkábban szorultak cserére, köszönhetően a hatékony por- és sárvédelemnek. A 125p volt az első autó, melyet Magyarországon négy darab tárcsafékkel forgalmaztak.

1980-as Nagypolski

Az Olaszországban gyártott Fiat 125-től eltérően a Polski Fiat 125p rendelkezett kombi változattal is, 125p Kombi néven. Később egy pick-up kivitel is megjelent, már azután, hogy a Fiat 125 gyártása 1972-ben befejeződött Olaszországban. 1978-ban a kombi megnyerte az "Év kombija" díjat az Egyesült Királyságban.

Néhány autóba az eredeti olasz 1600 cm³-es (125p Monte Carlo) és 1800 cm³-es (125P Akropolis) motor került, ezeket főképp versenyzésre szánták. Néhány darab nyújtott karosszériás kabrió is készült, három üléssorral, melyeket a Varsót megtekinteni kívánó turisták vehettek igénybe.

1973-ban kissé megújult az autó kinézete, amikor a krómozott hűtőrács helyére fekete műanyag került. 1975-ben egy komolyabb modellfrissítés következett, amikor ismét megújult a hűtőrács (bár ugyanúgy fekete és műanyag maradt), az indexbura, hátulra nagyobb, vízszintes lámpák kerültek a korábbi vékony függőlegesek helyett, modernebb porvédősapkák kerültek a kerekekre, a lökhárítóra pedig a vertikális védőelemek helyett horizontális gumicsík került. A belsőtér is modernebbé vált a műszerfal és a kormánykerék megújulásával. Emellett mindkét motor teljesítménye 3,7 kW-tal megnőtt. 1983-tól a kocsi FSO 125p 1500/1300 készült, mivel megszűnt a Fiattal kötött szerződés. Az 1980-as években következett be az utolsó modellfrissítés, amikor a 125p megkapta az FSO Polonez hajtásláncát, 2000 cm³-es Fiat motorral. Ezen kívül a műszeregység is megváltozott, kerek számlapos órák kerültek a műszerfalra a hagyományos Fiat műszerek helyett.

A Polski Fiat 125p gyártása 1991. június 26-án fejeződött be, mivel az FSO-nak ekkorra sikerült teljesítenie a gyártás kezdetekor az akkori kormány által meghatározott eladási kötelezettségét. Összesen 1 445 689 darab készült az autóból, melynek formaterve ekkor már 24, míg az évek során csak kisebb változtatásokon átesett műszaki felépítése 30 éves volt.

A Polski Fiat 125P-vel már sokkal többet találkozhattunk itthon az utakon. Általában TSZ-ek és különböző vállalatok egyszerűbb autói kerültek ki ebből a körből, de persze magánemberekhez is jutott a népszerű lengyel autóból.
Természetesen a nosztalgia a Polonezhez hasonlóan itt is dolgozik, így a szépen kidolgozott kisautó sikere megkérdőjelezhetetlen.
A kidolgozás itt is a megszokott fém karosszéria és műanyag alváz alapokon nyugszik, de a Polonezzel ellentétben ez a kocsi mintha jobban összeállt volna.
Gyanítom ebben nagy szerepe van a krómozott lökhárítóknak, kilincseknek és a kocsi oldalán futó fekete csíknak is. Az ilyen apróságoknak köszönhetően mondom azt, hogy szerintem egy kicsit jobban egyben van a Fiat 125P.
A belső tér ennél a kocsinál is fekete és a kidolgozás itt is elég részletes lett.
A kerekek és a dísztárcsák is megállják a helyüket. Ebben az esetben is elmondhatom, hogy a kisautó egyaránt alkalmas játékra vagy dísznek a polcon, szóval akár magatoknak, akár a gyereknek érdemes megvennetek ezt a játékot.

Tudom nem igazán régi játékról van szó, de ne feledjétek hogy az egykor tömegével gyártott Matchbox kisautók sem számítottak mindig ritkaságnak...

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt  teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr9515002338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása