Fúvós Melodica Pianetta
2019. július 15. írta: ToyaHSW

Fúvós Melodica Pianetta

manetta_1.JPG

Néhány hete ismét Debrecenben jártam, ahol igyekszem útba ejteni a Zsibit minden esetben. Ez a rendkívül színes vásári forgatag mindig magával ragad egy kicsit és általában szoktam is találni érdekes dolgokat (persze azért megtörténik, hogy üres kézzel távozom).
Most is szerencsével jártam, hiszen a már bemutatott Bűvös hengerre és a ma bemutatásra kerülő fúvós Melodicára is itt találtam rá.

Bár a ma bemutatásra kerülő fúvós hangszert nem igazán nevezném játéknak, azonban mivel a Triolát sokan ismerték és szerették egykoron itthon, valószínűleg ezt a hangszert is leginkább egy gyerek használhatta.
A legismertebb Melodica hangszereket a Hohner készítette, ami számtalan változatban adta ki a komolyabb és kevésbé komoly változatokat.
Természetesen ezeket több gyártó is igyekezett lemásolni több-kevesebb sikerrel.

A ma bemutatásra kerülő Melodica egyértelműen egy másolat, azonban sehol nem akadtam információra róla. Napokon át bújtam az internetet hasonló darabok után, de minden kísérletem kudarccal végződött.
Hangszer fúvókáján szerintem a Manetta szó olvasható, ami hangzásra elég olaszosnak tűnik - de persze az is előfordulhat, hogy Ti más olvastok ki a betűkből.
Az egészen biztos, hogy minden segítséget szívesen veszek ezzel a régi fúvós hangszerrel kapcsolatban.

Update: Azóta TarzanBorz kommentje segítségemre volt, aki leírta a hangszer valódi nevét, ami Pianetta

Amúgy a hangszer fémből készült és szerintem szokatlanul vastag is lett. A vastagsága meghaladja az 5 cm-t és ennek megfelelően nem nevezhető egy pillekönnyű darabnak.
A megszólaltatás a hasonló hangszerekkel megegyezően történt. Itt is egy fúvókán át fújhattuk be a levegőt a melodicába, ezt követően pedig a különböző gombokat lefogva tudtuk azt megszólaltatni.
A gombok ahogy elnéztem két oktávot (Köszi Amator!) fednek le, így egészen komoly muzsikálásra is alkalmas volt a melodica. A hangzás nagyon szép és tiszta, azonban elengedhetetlen hozzá az igazán jó tüdő :)
Az állapotát illetően kicsit nehéz helyzetben vagyok, ugyanis pontosan nem tudom hogyan is nézett ki ez a hangszer új korában. A hátsó részen középen fut egy hajlítás egy darabon, amiről nem tudom gyárilag került-e a hangszerre.
A gombok és a fúvóka amúgy ép és csak néhány helyen kopott le a hangszerről a festék. Amiért azt gondolom, hogy gyerekek használhatták az a billentyűkre írt hangok amire egy felnőtt zenész biztosan nem vetemedett volna.
A hangszerhez tartozik még egy cipzáros műbőr tok, ami valószínűleg kiválóan óvta egykoron ezt a hangszert.
Természetesen a múzeumban láthatjátok majd ez a ritkaságot, azonban a kipróbálás szerintem már csak higiéniai okokból sem ajánlott :)
Amíg azonban nem tudom személyesen megmutatni nektek ezt a kincset, addig maradnak a megszokott fényképek.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr6514948140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amator 2019.07.17. 10:26:07

2 "oktávot" fednek le.

lutria 2019.07.17. 18:57:29

Vajon volt olyan gyerek aki ezen le tudott játszani bármilyen dallamot?
Mert gondolom ha a szülők csak úgy odaadták a gyereknek hogy -játsszál vele kisfiam,az kevés,nem ártott mellé egy zenetanár is aki megtanítja a használatára.
süti beállítások módosítása