Régi játékokkal is van munka 11.
2021. november 23. írta: ToyaHSW

Régi játékokkal is van munka 11.

foldgomb_10.JPG

A régi játékok felújításába is igyekszem benneteket bevonni és bemutatni nektek ennek a folyamatnak a részleteit. Ebben a rovatban volt már az eltelt időszakban távirányítós kisautó, RC autó, Matchbox, Siku kisautó, de újítottunk már fel DMSZ műanyag játékot, sőt még egy hiányos PIKO Jumbot is más formában életre keltettünk.
Eddig nem volt Lemezárugyáras játék Ennek az az oka, hogy a Lemezárugyár játékaiból igyekszem olyan darabokat megvásárolni, amelyekkel nincs különösebb munka.

Most azonban változott a helyzet. A Föld-Gömb játék hosszú évek óta a birtokomban van, de a párja a Varázs-Gömb logikai játék eddig hiányzott a gyűjteményből. Ennek leginkább az egyre jobban elszálló ár volt az oka, így ki kellett várnom a megfelelő alkalmat.
Most sikerült egy viszonylag épségben megmaradt darabot beszereznem, amin azért néhány javítást el kellett végeznem. Most ennek részleteibe avatlak be benneteket, hogy ne féljetek Ti sem hozzányúlni ehhez a logikai játékhoz.

Lehet, hogy megköveztek érte, de a Lemezárugyár játékai között elég gyakran akadtak olyan darabok amelyek bőségesen küszködtek a tesztelés hiányával. Ezek közé a játékok közé tartozott véleményem szerint a Varázs-Gömb is ami egy igazán nagyszerű játék lehetett volna, ha megfelelő minőségben és kellő pontossággal gyártják le.
Sajnos ez nem így történt, ennek eredményeként a mai napig találkozni olyan eladó darabokkal az interneten, amelyekről letörtek a darabok. Ez nem a durva használat eredménye, hanem sokkal inkább a rettenetesen rossz minőségű műanyagoknak és a pontatlan gyártásnak volt köszönhető.
Mielőtt bármibe is belefognánk érdemes megismerni a Varázs-Gömb felépítését.
A játék jól elkülöníthető részekből épül fel. Belül található a műanyagból készült váz, ami természetesen gömb formájú. Ezen a vázon háromszög formájú furatok és 2 mm szélességű nútok találhatóak. A háromszög formájú furatokba fekszenek bele a külső gömbön található háromszög alakú elemek, míg a nútokban futnak a játék mozaik darabjainak az alapjai.
Háromszög alakú gömb cikkek fontos szerepet töltenek be és méretben sokkal nagyobbak mint ahogy az a játékon külsőleg látszik. A fém részen kívül belül egy nagyobb háromszög cikk is található, aminek a feladata a két gyűrűn található mozaik darabokat a helyükön tartani.
A mozaik darabok két egymást keresztező gyűrű formájában kerültek fel a játékra. Ezek az elemek három részből állnak. Az első az alaplap, aminek egyik oldalán egy műanyag tüske van, a másik oldalán pedig kereszt irányban hornyok, amelyek a nútban tartják az elemeket.
A harmadik rész pedig a lemez borítás, ami eredetileg minden darabra felkerült.

Ahogy említettem a játék hibája az műanyagok minőségében, a pontatlan kidolgozásban rejlett leginkább. Akinek volt már a kezében ilyen játék az tudja, hogy rettenetesen nehéz volt forgatni. Ennek több oka is volt, de leginkább a szoruló mozaik alapok okozták, amik a háromszög cikkekben egyszerűen képesek voltak megszorulni. Az erőltetéstől pedig a gyenge műanyag elemek gyakran pattantak ki a helyükről vagy rosszabb esetben le is törtek.
A hazai aukciós oldalakon több ilyen darabbal is lehet találkozni, így több darabból akár egészen jól működő játékot is összerakhatunk azonban ez a megoldás indokolatlanul drága.
Én úgy gondoltam, hogy az enyémen a letört két elemet a saját megoldásommal igyekszem megjavítani.

Persze ehhez elsőnek szét kell szednem a játékot, ami igazán nehéz feladat. Elsőként a mozaikokat kellett szétbontanom hozzá. Itt érdemes óvatosan eljárni, mivel a felsőrész lefeszítése során nagyon könnyen eltörhetnek az összeillesztő csapok (nekem is sikerült néhány darabot eltörni).
Miután levettem a mozaikok felső részét, akkor még nem igazán jön szét a játék, de már legalább láthatszanak a problémák okait. Szembesülhettem a háromszög alakú gömbcikkek műanyag részeinek hanyag kidolgozásával és megérthetjtem miért is forog olyan nehezen a két gyűrű.
Itt azonban nem volt szabad megállni. Bizony tovább kellett bontani a gömböt. Ehhez a háromszöget egy részét is le kellett szednem. Érdemes felmérni, hogy melyik háromszög van a legrosszabb állapotban, melyik áll a legrosszabbul és melyiknél szorulnak a mozaikok.
Miután megtaláltam ezeket az elemeket már csak le kellett őket szednem. Egyszerű ragasztással vannak rögzítve ezek az elemek, amelyek óvatos feszegetésre engednek.
Ha Ti úgy ítélitek meg, akkor érdemes az összes ilyen háromszöget leszedni, aminek nagy előnye lesz hogy a nútokat is megtudjátok egy kicsit jobban takarítani.
Ezt követően lemostam az alkatrészeket. Ehhez szappanos vagy mosószeres vízre volt szükségem. Persze nem estem túlzásba, hiszen tudtam még sok csiszolás, pucolás vár rám.

A mosást követően szét kellett válogatnom az elemeket és indulhatott is a munka. Ehhez szükségem volt tűreszelőre, az oldalon már bemutatott mini dremel gépre és a 3D nyomtatóra.
Első lépésben a belső gömbön található nútokra fordítottam figyelmet. Ezeket óvatosan megreszelgettem és igyekeztem eltávolítani a felesleges sorját és műanyagot róla. A belső gömb ezt követően félrekerült, hiszen egy darabig nem volt rá szükség.
A figyelmemet a háromszögekre tudtam fordítani, ami a nehéz működésért leginkább felelős véleményem szerint. Itt a belső gömb felé eső oldallal kell leginkább foglalkozni. Nagyon alaposan meg kell takarítani ezeket a műanyag elemeket, sőt akár tapétázókés segítségével a műanyag vastagságából is érdemes lefaragni egy kevesek, majd a dremellel szépen megcsiszolni a háromszög minden oldalát. Miután mind a nyolc gömb szelet elkészült ezeket is félretettem és foglalkozhattam a játék lelkének számító mozaikokkal.
Ezeket egyesével rápróbáltam a gömbre és megjárattam őket a nútokon. Amelyiknél egy kis akadást tapasztaltam vagy sorját láttam azt szépen megcsiszoltam, a hornyokból pedig tűreszelő segítségével távolítottam el a felesleges műanyagot.

Ahogy említettem sikerült néhány műanyag mozaik alapot eltörnöm és két mozaik felső is hiányzott. Úgy döntöttem ezeket 3D nyomtatott alkatrészekkel pótolom. 
Jöhetett a modellezés, majd a gyártás, majd az ismételt modellezés, gyártás, javítás a modellen, gyártás és ez így ment amíg elfogadható alkatrészeket nem sikerült gyártanom.
Ezután jöhetett a nyomtatás. Elsőként a hiányzó darabokat igyekeztem pótolni, majd ezt követően a beletört daraboknál nyomtattam ki az alsó mozaikot újra.
Ezután már csak az összeszerelés volt hátra. Ehhez első lépésben négy gömbcikket a helyére kellett illesztenem. Ezeket én is ragasztással rögzítettem. A száradást követően pedig elkezdtem az összeépítést. A játék felét összelehet rakni összerakott mozaikokkal is, így én is ezt az utat jártam be. Persze minden darabot igyekeztem gondosan megmozgatni, nehogy később szembesüljek vele hogy valamilyen szorul miatt nem forgathatóak a gyűrűk.
Miután a gömb fele elkészült beraktam még két háromszöget a helyére. A ragasztó száradását követően ismét tudtam folytatni az összeszerelést. Már csak két cikk és 14 mozaik nem volt a helyén.
Ezt követően bekerült még egy cikk a helyére véglegesen és folytattam az összeszerelést, azonban ekkor már csak a mozaikok alját raktam a helyükre. Miután minden mozaik bekerült a helyére, akkor az utolsó háromszöget is rögzítettem a helyére.
Már csak a felső részeket kellett a helyükre illesztenem, ami viszonylag egyszerűen ment, hiszen ezeket az elemeket elég a helyükre pattintatni.
Az általam legyártott két elem a bekerülés előtt még megkapta a festést is, így csak a száradást követően került be a helyére. Sajnos ezeken az elemeken nincs fém borítás és a festés is eltér egy kicsit az eredetitől, de szerintem ez annyira nem nagy baj.
Lényegében ezzel elkészült a Varázs-Gömb, ami bár nem olyan mint új korában, de teljesen jól használható és tekergethető. Ezzel egy költséghatékony javítással sikerült egészen jól helyrehoznom ezt a játékot. Tudom nem igazán autentikus a megoldásom, de régi játékoknál sajnos gyakran kell hasonló megoldáshoz folyamodnunk.

Remélem sikerült pár ötletet adnom nektek a felújítás menetével kapcsolatban és ha van egy ilyen játékotok, akkor kicsit bátrabban nyúltok majd hozzá és vágtok bele a javításba Ti is.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt  teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr3016761224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása