A mai napra egy igazi szovjet szörnyeteget tartogattam nektek. Ezúttal ismét egy autót mutatok be nektek, mégpedig az UMKA névre keresztelt szakadékautót, ami ebben az esetben egy buggy formát kapott.
Mit is jelent a szakadékautó fogalma? A szakadék játékok egy külön kategóriát képeznek a játékok között. Ezek minden esetben mozgó játékok, amelyeket elemes vagy óraműves szerkezettel láttak el a gyártók. A jellemzőjük, hogy egy asztalra letéve a játékok nem tudnak leesni, mivel ezt az aljukon vagy az elejükön elhelyezett szerkezet valamilyen formában megakadályozza.
A szakadékj átékok közé tartozott többek között a felhúzós szerkezettel ellátott Csehszlovákiában gyártott LUNA holdjáró és katicabogár is, valamint már a blogon bemutatott néhány szovjet és távol-keleti játék többek között, de még a Lemezárugyár is készített ilyen játékot óraműves szerkezettel.
Az UMKA Buggy lényegében és működési elvében nem tér el a blogon már bemutatott elemes szakadékautóktól, így csak néhány szóban térnek ki a játék működésére és ezúttal inkább a formára koncentrálnék.
Szóval a működés. A játékot az alsó részre kerülő tartóba 3 db 1.5 V-os baby elemet kell behelyezni, amelyet követően a bekapcsoló gomb elmozdításával életre is kelthető a játék.
A működésben a kulcsfontosságú szerepet a játék alján található aprócska kerék és a mozgó kanalas szerkezet jelenti. Az aprócska kerék a hajtásról gondoskodik, míg a kanalas szerkezetnek köszönhetően történnek meg az irányváltások.
Az asztalon használva a játék az asztal széléig elmegy, majd amikor a kanál eleje leér az asztalról a hátsó része a kialakításnak köszönhetően becsúszik a hajtó kerék alá, ami ennek köszönhetően elfordul.
Természetesen talajon is lehetett használni az autót, csak ekkor a kanál eleje a tereptárgyaknak ütközött neki és akkor tért ki.
Lényegében ez egy mindenki számára ismerős kitérő autó, ahol a bolygókerék helyett más megoldást alkalmaztak a gyártók.
Persze nem szovjet találmányról van szó. Nagy valószínűséggel a játék alapját is a japán Taiyo cég játéka adta, amihez már-már kínosan hasonlít a szovjet buggy felépítésben és kidolgozásban is.
Ennek ellenére persze nem lehetett okuk panaszra a szovjet gyerekeknek, hiszen ilyen autókat esetlegesen a nyugati filmekben láthattak. A kocsi formája szép és ezt a szépséget az sem rontja el, hogy az egész játék műanyagból készült.
A UMKA-t több színben is gyártották, így készült piros, kék és sárga változatban is. A karosszériát eredetileg matricák is helyet kaptak, azonban a hozzám érkezett játékról ezek már hiányoztak vagy fel sem lettek soha ragasztva.
A kerekek a karosszériához hasonlóan műanyagból készültek, de azért egészen jól néznek ki. A kocsi apró részletei is a helyükön vannak, így a két első lámpára, a hátsó fényekre, a tetőre, a belül megtalálható kormáynra és ülésekre, valamint a szélvédőre sem panaszkodhattak a gyerekek.
Az UMKA-hoz nagyon hasonló Taiyo Buggy hátsó lámpái világítottak, de az UMKA nem kapott ilyen extrát. Persze a 12 rubel 50 kopejkás ár elég behatárolta a gyártó lehetőségeit.
A játékot többször is ajánlottam figyelmetekbe a Heti TOP5 rovatban, de végül úgy tűnik csak nekem mozgatta meg a fantáziámat.
Az eredeti dobozos játék persze elsőre nem indult el nálam, de egy kevéske tisztítás az elemtartónál csodákat tett és a játék azóta is üzemképes állapotban van.
Imádom az egykori szovjet játékokat (is), így nagyon örülök ennek a homokfutónak is. Természetesen ha sikerül kiállítanom a gyűjteményt, akkor ezt az autót is láthatjátok, sőt ki is próbálhatjátok majd.
Amíg azonban erre nincs lehetőség, maradnak a megszokott fényképek.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!