A szocialista játékipar bizony gyakran merített a valóságból a játékok tervezése során. Ez természetesen a járművekre különösen igaz volt. Ebben a kategóriában több kevesebb sikerrel igyekeztek lemásolni a valódi autókat.
Ebben élen jártak az NDK játéktervezők, akik szinte a valódival megegyező kisautókat készítettek a gyerekek számára.
Persze nem csak a NDK játéktervezői tettek ki magukért, hanem szinte minden szocialista országban megvásárolhatóak voltak a valódihoz nagyon hasonló távirányítós, lendkerekes kisautók.
Ezúttal a teljesség igénye nélkül veszem sorba a játékokat ország szerint.
Kezdjük a sort rögtön itthon. A hazai játékipar is természetesen igyekezett lemásolni azokat az autókat, amelyekkel esetleg az utcán vagy az autóskártyákon találkozhattak a gyerekek.
Ebben a Lemezárugyár járt az élen itthon, akik nagyszerű távirányítós és lendkerekes autókkal kedveskedtek a gyerekeknek. A távirányítós vonal persze elég szűk volt, azonban a műanyag lendület sorozat autói bőséges kínálattal és valóságoshoz hasonló formákkal várták a gyerekeket.
A játékok itt is hasonló megoldásokkal, de sok esetben valósághoz jobban hasonlítva kerültek le a gyártósorokról.
Az NDK játékgyártásban egyaránt megtalálhatóak voltak a távirányítós, a lendkerekes és az egyszerű tologatós kisautók is, de manapság már leginkább csak a távirányítósokra emlékszünk, ami szerintem elég komoly hiba.
A PIKO és az elődök által készített játékok közül elég sokat bemutattam már a blogon, de úgy gondolom ezekkel a gyönyörűen kidolgozott játékokkal nem lehet betelni.
Természetesen az egykori Csehszlovákia sem maradt el a többi szocialista országtól, ha játékautókról volt szó. Északi szomszédunknál több meghatározó gyártó is tevékenykedett a gyerekek legnagyobb boldogságára, így az Ites, a KDN, az Igra, a Tatrasmalt és más gyártók is készítettek kisautókat a valódi autók alapján.
A Csehszlovák gyártók általában a saját autóikat és buszaikat készítették el a gyerekek számára (volt miből válogatni), de azért néha egy-egy nyugati kikacsintás is belefért.
Elég ha csak a Mercedes C111-esre vagy az egyes Fiat kisautókra gondoltok.
A cseh gyártókra is jellemző volt a kiváló minőség és a közel tökéletes megvalósítás és kidolgozás. Azt kell mondanom, hogy a Csehszlovákiában gyártott kisautók kidolgozásban és valósághűségben sem maradtak le az NDK játékoktól, sőt sok esetben le is körözték azokat.
Ha már az egykori szocialista országok kisautóit veszem sorba, akkor nem mehetek el a Lengyelországban gyártott játékok mellett sem. Itt igazából az Estetyka és a Palart cégeket kell megemlítenem, amelyek a gyerekek számára elhozták az utcán látható hazai autókat és a luxust jelentő sportkocsikat is.
Sajnos a távirányítós és lendkerekes területen nem nagyon tettek ki magukért a lengyel gyártók, de az aprócska modellek között az Estetyka által készített műanyag játékok mind a mai napig keresett darabnak számítanak.
A sort ezúttal a szovjet játékipar remekeivel zárom. Sajnos a gyártók nem igazán törekedtek a valósághűségre, sokkal inkább a fantáziájukra bízták egy-egy autó formáját.
Persze ebben a kategóriában is születtek szép és érdekes játékok, de most nem ez a bejegyzés témája. Igazából az autók közül játszható változatban a Lada Samara és a Lada Niva volt elérhető a gyerekek számára, valamint néhány Matchbox méretű kisautó fémből.
Ezek persze felvonultatták a teljes szovjet autóarzenált, sőt még néha egy-egy nyugati gép is becsúszott mint mondjuk a Lamborghini Espada.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!