Ismét a Cságoly Tamás által felajánlott játékok közül választottam egyet, amit szeretnék bemutatni nektek. Ezúttal az NDK játékiparának egyik gyöngyszemét a lendkerekes Barkas B1000-est mutatom be nektek.
A kisautónak igazán kalandos története van, ami több gyártót és közel 20 éves gyártási ciklust foglal magában.
A lendkerekes Barkas B1000-essel kapcsolatban az egyik legérdekesebb információ, hogy több gyárban is készült. A VEB Preßwerk Heldburg gyártotta a kisautót 1969 és 1973 között, míg vele egy időben a VEB Anker-Mechanik Eisfeld is elkezdte a gyártást, de ők egészen 1989-ig folytatták azt.
Az elképesztően hosszú gyártási idő alatt természetesen a játék számtalan változatban elkészült. Heldburgból zöld-fehér, sárga-fehér, lila-fehér és piros-fehér változatok kerültek ki. A lendkerekes kisautók kormányozhatóak voltak, amit az első lökhárítón elhelyezett nyelv mozgatásával tehettek meg a gyerekek.
A gyárból egyaránt kikerült mikrobusz és áruszállító változat is a gyártás leállításáig.
Az Anker mivel tovább tartotta gyártásban a kisautót, így természetesen több változatot is tudott piacra dobni belőle. Megjelentek a platós Barkas B1000-esek is, amelyeket különböző megkülönböztető jelzéssel ellátott változatok követtek (katonai, mentő, tűzoltó és rendőrségi).
Az első időkben itt szerepelt a kormányzás, de ezt az idő múlásával a gyártó elhagyta. Ennek ellenére a gyerekek tudták mozgatni a kerekeket, csak ehhez az autót kézbe kellett venni és manuálisan elfordítani a kerekeket.
Természetesen a hosszabb gyártási idő alatt a színekben is nagy változás állt be. Megjelentek az egyszínű Barkasok, de olyan ritka színösszeállítások is megjelentek mint a barna-fehér vagy a világoszöld-fehér.
Ebben a típusban is vízszintesen került elhelyezésre a lendkerék, ami rendkívül jó futást biztosít a kisautónak. A lendkerék hangja pedig valóban emlékeztet egy kicsit a kétütemű motor hangjára.
A Tamástól kapott kisautó szinte tökéletes állapotban maradt meg. Valószínűleg egy tűzoltó Barkas B1000-esről van szó, ami sötétített üvegekkel várta a gyerekeket. Ennek az extrának köszönhetően az Anker teljesen elhagyta a belső teret, amit az átlátszó ablakú változatoknál alap volt. Gondolom a tervgazdálkodás és az anyagtakarékosság fontosabb volt az élménynél.
Extraként az autóhoz tartozik egy tetőcsomagtartó is. Ezen volt néhány apróbb sérülés, amelyeket természetesen javítottam. Így már nyugodt szívvel tudom berakni az NDK-s lendkerekes kisautók közé ezt a gépet is, amihez ideális hátteret biztosít a múltkor bemutatott benzinkút.
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!