Ezúttal egy Csehszlovákiában gyártott játékot szeretnék bemutatni nektek. Ezúttal a KDN egyik klasszikus lendkerekes játékát a Skoda 1203-as mikrobuszt szeretném bemutatni nektek.
Elsőként azért érdemes néhány szót ejteni a KDN-ről és ezt követően a Skoda 1203-ast is szeretném bemutatni nektek.
A KDN céget 1950-ben alapították a KOVODRUŽSTVO Náchod termelőszövetkezet formában. A szocialista ipar igényeinek megfelelően gyerekjátékok gyártására szakosodott amelyek között az elsők még lemezből készültek.
A műanyag előretörésével a KDN is váltott és a profiljába egyre több műanyag játék kapott helyet. A cég a játékokra a KDN betűjelet írta, majd 1972-től kezdve használta a körben egy játék mellett térdelő kisfiú alakját.
A KDN 1994-ig működött több kevesebb sikerrel, azóta egy vállalkozás formájában készít a cég játékokat amelyek között bőségesen találni a régi korokat megidéző darabokat is.
A Skoda 1203-as gyártása 1968-ban indult el Mladá Boleslavban és a Nagyszombati Autógyárban (TAZ). A jármű alvázát a Skoda 1202-estől vették át és ezt használták fel a mikrobusz elkészítéséhez.
A jármű több változatban is megvásárolható volt, amelyek között a mentőautó, a mikrobusz, a teherszállító is megtalálható volt. Csehszlovákiában az utcakép szerves részét képezték a Skoda 1203-asok, amelyekből a gyártás ideje alatt több mint 68.000 darabot értékesítettek.
A kocsiban egy 47, majd később 57 lóerős motor dolgozott, amely ha nem is acélosan, de mozgatta a járművet. Az első változatok végsebessége 95 km/h volt, majd a későbbi változatok már 115 km/h-ás sebességre voltak képesek.
Ezt a járművet hozta el a gyerekeknek a KDN lendkerekes változatban. A műanyag kisautó gyártása 1971-ben indult és egészen 1997-ig tartott. A valódi Skoda 1203-ashoz hasonlóan itt is sok eltérő változat állt a gyerekek rendelkezésére.
A kínálatban megtalálhatóak voltak a különböző rendvédelmi járművek, a tűzoltó és a mentő változat, a mikrobusz és a platós kisteherautó is.
Hozzám a platós változat került, így most ezt tudom bemutatni nektek.
Az autó méretét tekintve egy kicsit nagyobb darab volt. A hossza 22 cm, a szélessége 8 cm, a magassága pedig 11 cm volt. Ebből is láthatjátok, hogy nem egy egészen apró játékról volt szó.
A karosszéria műanyagból készült, míg a lendkerekes is tartalmazó alváz fémből készült.
A játék méretéből adódóan volt lehetőség a viszonylag igényes kidolgozásra mind külsőleg, mind pedig belsőleg.
A kocsi formavilága hűen adja vissza a Skoda 1203-ast. Szemből nézve kicsit 'buta' kinézetű volt a mikrobusz, de ez a valóságban is így volt. Oldalról nézve a játékot fekete kilincsekkel, ütközésvédő csíkokkal díszített karosszériát láthattak a gyerekek.
A fülke szépen kidolgozott. Az ablakok vízszínűek és így kiváló rálátás nyílt a belsőtérre. Az oldalsó ablakok ráadásul félig leengedett állapotban vannak a játékon. A belső fehér színt kapott, ami gyakorlatilag két ülésből és egy kormányból állt. A műszerfal, a váltókar és más részletek nem lettek alaposabban kidolgozva.
A platós változat karosszériája hátulról is érdekes volt. A klasszikus hátsólámpák és lökhárító mellett egy lenyitható hátsóajtót is találhattak a gyerekek. Az ajtót lenyitva láthatóvá vált a két szinten is rakodható plató, bár szerintem az első szint eredetileg a pótkerék tárolására szolgálhatott a valóságban.
A platóhoz tarozott egy takaróponyva is merevítőkkel. Ezeket a merevítőket a platón kialakított furatokba kellett bedugni és így egy pillanat alatt lehetett nyitott platójú vagy ponyvás kisteherautót csinálni a Skoda 1203-asból.
Ahogy említettem már az alváz fémből készült. Ezen kapott helyet a lendkerekes szerkezet, ami az első kereket hajtotta meg. A kerekek fehér felnikkel, krómozott dísztárcsákkal kerültek fel az autóra. Fontos részlet, hogy az abroncsok valóban gumiból készültek, ami egy lendkerekes kisautónál kifejezetten előnynek számított, hiszen a lendület megszerzéséhez megfelelő tapadásra volt szükség.
A Skoda 1203-as a gyártás hosszú ideje alatt sok gyereknek szerzett kellemes perceket. Talán ennek is köszönhető, hogy itthon általában leharcolt darabokkal lehet találkozni.
A hozzám került változat sem volt éppen tökéletes állapotban. Az első lökhárítót én pótoltam rajta és majd a későbbiekben az autó elején található logót is szeretném majd pótolni. Szerencsére a játék nem törött, nem repedt és a ponyva is épségben maradt meg.
A játék mind a mai napig tökéletesen játszható maradt, ami azért nem kis szó.
Reményeim szerint a többi hasonló lendkerekes játékkal ezt a kisautót is betudom majd mutatni nektek személyesen is. Amíg azonban erre nincs lehetőség, addig maradnak a megszokott fényképek.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a tamas.laposa70@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!