Gyerekkorunk motorjai
2022. április 15. írta: ToyaHSW

Gyerekkorunk motorjai

Egy bejegyzést már szántan gyerekkorunk kerékpárjaira, amire szerintem sokan szívesen emlékeztek vissza. Persze ahogy egyre nagyobbak lettünk, úgy vágytunk a motorizációra ami bennünket a segédmotorkerékpárokkal ért el.
Fontos tudnotok, hogy akkoriban a kismotor nem volt annyira hétköznapi dolog mint manapság. A beszerezés sem volt túlságosan egyszerű, az árak is magasak voltak és a szülők sem feltétlenül preferálták ha a bicajt le akartuk cserélni.
Persze készültek kifejezetten fiataloknak szánt motorok is, de mi azért a gyorsabbakra vágytunk :)
Igyekszem bemutatni nektek a 70-es, 80-as évek kínálatát, amivel mi száguldozhattunk volna :)

5-3.jpg

Kezdjük a sort a legendás Babettával, amit a fiatalok körében a Linda című TV sorozat tett igazán népszerűvé. A pedállal is hajtható robogó nem volt éppen a száguldás bajnoka, de a lányoknak és az időseknek igazán jó megoldásnak számított akkoriban a kerékpár helyett.
A motort a Jawa cég készítette és 49 cm3-es motorral, 2 sebességes automata váltóval volt felszerelve és jó esetben 40 km/h-ás sebességre volt képes.
Bár a fiatalok is a célcsoportba tartoztak, mégis sokkal gyakrabban lehetett idős néniket és bácsikat látni egy-egy Babetta nyergében. A szögletes 207-es változatot néhány év elteltével a kicsit kerekített formával rendelkező 210-es váltotta le, amit itthon is megvásárolhattak az érdeklődők.

2.jpg

Ha régi motorokról esik szó, akkor nem szabad elfelejteni a Lengyelországban gyárott Komar, Romet robogókat sem, amelyek ugyanúgy hozzátartoztak az utcaképhez mint a Babetták.
A Komar motorokban is 50 cm3-es motor dolgozott, ami itt 1.4 lóerő leadására volt képes. A motor 2 sebességes kézi váltót kapott, ami meglehetősen szokatlan megoldás volt akkoriban. A Komar formára egy kicsit elavult volt, így készült el a Romet ami formára már sokkal inkább megfelelt a fiatalok igényeinek.
Érdekes próbálkozás volt a kifejezetten fiataloknak készült Romet Pony, amire valószínűleg még szintén emlékeztek néhányan.

3269948a044a7c8af2caf7f478745679.jpg

Ha pedig a 70-es, 80-as évek segédmotorjairól beszélünk, akkor nem feledkezhetünk meg a Riga, Verhovina párosról, ami nem volt éppen a fiatalok kedvence.
A motorok egészen sokáig pedálos változatban voltak megvásárolhatóak, csak egészen későn jelent meg a szovjet motorokon a berúgókar. A sebességük alacsony, a gyorsulásuk katasztrofális, a megbízhatóságuk pedig kritikán aluli volt.
A fiatalok éppen ezért kerülték is ha volt rá lehetőség, így inkább az idősebb korosztály körében volt népszerű a kismotor.
Több változat is elérhető volt a hazai piacon, de a forma valahogy soha nem hódította meg a szívemet.

dsc00337_jpg-big.jpg

A fiataloknak készített Jawa Mustang viszont sokak nagy kedvence volt. A Jawa gyárban úgy gondolták készítenek egy sokkal modernebb formájú motort.
Ennek eredményeként született meg a rendkívül jó formájú és fiatalok által preferált Jawa Mustang. A motor itt is 50 cm3-es volt, amihez egy három sebességes váltó kapcsolódott. A motorral a bátrak akár a 60 km/h-ás sebességet is túlszárnyalhatták.
Jellegzetes hangja volt, így a lakótelepeken pontosan lehetett tudni mikor indulnak el vele a srácok.simson_enduro_345562109635867.jpg

És végül az abszolút favorit, ami persze a Simson volt. A Simson motorok hosszú évek óta jelen voltak a hazai piacon, elég ha csak a Simson Starra vagy a Simson Schwalbera gondoltok.
Az igazi áttörést a modern külsővel felvértezett S50-es, majd az S51-es hozta meg. Az S51 E jelű Enduro változat a fiatalok nagy kedvencévé vált
Az 50 cm3-es motor készült három, majd később négy sebességes váltóval is. A hivatalos végsebessége 60 km/h volt, de némi reszelgetéssel a fiatalok magasabb sebességre képes motorokat gyártottak maguknak a Simsonokból.
Manapság már a gyári állapot a nyerő, aminek persze meg is van az ára.

Én ezekkel a motorokkal motoroztam volna szívesen fiatalon. Nektek melyik motor volt a kedvencetek és miért? Várom hozzászólásaitokat kommentben!

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt  teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr9517808895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2022.04.16. 18:40:45

Riga Minim volt, ami a kis kerék miatt gyorsulásban vert mindent a Simson alatt. Vagány is volt, de tényleg megbízhatatlanra sikerült.
A Jawa Mustangot pedig szerintem nem szerették a fiatalok, mert borzasztó lomha volt.

ToyaHSW 2022.04.16. 23:33:59

@rognork: Nekem valamiért úgy rémlik, hogy a második legkedveltebb motor volt. Persze nem volt olyan mint a Simson, de a Riga, Verhovina, Romet triótól azért jobb volt :)

midnight coder 2022.04.17. 11:25:07

@rognork: A jawa mustang újonnan kicsit sem volt lomha. Vagy 70-80 körül ment, jól is gyorsult. Viszont ritka szar váza volt, és általában véve életveszélyes konstrukció volt.

midnight coder 2022.04.17. 11:59:11

Nekem amúgy az elsô "motorom" egy Dongó volt, ami már akkor muzeálisnak számított. Jó sokat kellett szerelnem, mert a gyújtás már nem volt az igazi. Aztán volt egy Rigám is, már a berúgós modell. Szerintem kimondottan szép volt, de mûszakilag egy hulladék. Még a berúgó rögzítését sem tudták rendesen megcsinálni a ruszkik. Aztán egy Javám volt, a Riga lett lecserélve. De elég lestrapált jószág volt szegény motorikusan. Aztán késôbb volt jó is, az már ment rendesen. De elég vicces konstrukció volt, a fekvô hengerfej felett volt a porlasztó amibôl gyakran ömlött a benzin, a kettô között egy kis tálka amit egy csavar tartott. Felette pedig a tank. De nem ez volt az igazi baja, hanem a váz konstrukciója. Valahogy nagyon merev volt, sokkal könnyebb volt vele esni mint bármelyik másik típussal.
süti beállítások módosítása