Egy bejegyzést már szántan gyerekkorunk kerékpárjaira, amire szerintem sokan szívesen emlékeztek vissza. Persze ahogy egyre nagyobbak lettünk, úgy vágytunk a motorizációra ami bennünket a segédmotorkerékpárokkal ért el.
Fontos tudnotok, hogy akkoriban a kismotor nem volt annyira hétköznapi dolog mint manapság. A beszerezés sem volt túlságosan egyszerű, az árak is magasak voltak és a szülők sem feltétlenül preferálták ha a bicajt le akartuk cserélni.
Persze készültek kifejezetten fiataloknak szánt motorok is, de mi azért a gyorsabbakra vágytunk :)
Igyekszem bemutatni nektek a 70-es, 80-as évek kínálatát, amivel mi száguldozhattunk volna :)
Kezdjük a sort a legendás Babettával, amit a fiatalok körében a Linda című TV sorozat tett igazán népszerűvé. A pedállal is hajtható robogó nem volt éppen a száguldás bajnoka, de a lányoknak és az időseknek igazán jó megoldásnak számított akkoriban a kerékpár helyett.
A motort a Jawa cég készítette és 49 cm3-es motorral, 2 sebességes automata váltóval volt felszerelve és jó esetben 40 km/h-ás sebességre volt képes.
Bár a fiatalok is a célcsoportba tartoztak, mégis sokkal gyakrabban lehetett idős néniket és bácsikat látni egy-egy Babetta nyergében. A szögletes 207-es változatot néhány év elteltével a kicsit kerekített formával rendelkező 210-es váltotta le, amit itthon is megvásárolhattak az érdeklődők.
Ha régi motorokról esik szó, akkor nem szabad elfelejteni a Lengyelországban gyárott Komar, Romet robogókat sem, amelyek ugyanúgy hozzátartoztak az utcaképhez mint a Babetták.
A Komar motorokban is 50 cm3-es motor dolgozott, ami itt 1.4 lóerő leadására volt képes. A motor 2 sebességes kézi váltót kapott, ami meglehetősen szokatlan megoldás volt akkoriban. A Komar formára egy kicsit elavult volt, így készült el a Romet ami formára már sokkal inkább megfelelt a fiatalok igényeinek.
Érdekes próbálkozás volt a kifejezetten fiataloknak készült Romet Pony, amire valószínűleg még szintén emlékeztek néhányan.
Ha pedig a 70-es, 80-as évek segédmotorjairól beszélünk, akkor nem feledkezhetünk meg a Riga, Verhovina párosról, ami nem volt éppen a fiatalok kedvence.
A motorok egészen sokáig pedálos változatban voltak megvásárolhatóak, csak egészen későn jelent meg a szovjet motorokon a berúgókar. A sebességük alacsony, a gyorsulásuk katasztrofális, a megbízhatóságuk pedig kritikán aluli volt.
A fiatalok éppen ezért kerülték is ha volt rá lehetőség, így inkább az idősebb korosztály körében volt népszerű a kismotor.
Több változat is elérhető volt a hazai piacon, de a forma valahogy soha nem hódította meg a szívemet.
A fiataloknak készített Jawa Mustang viszont sokak nagy kedvence volt. A Jawa gyárban úgy gondolták készítenek egy sokkal modernebb formájú motort.
Ennek eredményeként született meg a rendkívül jó formájú és fiatalok által preferált Jawa Mustang. A motor itt is 50 cm3-es volt, amihez egy három sebességes váltó kapcsolódott. A motorral a bátrak akár a 60 km/h-ás sebességet is túlszárnyalhatták.
Jellegzetes hangja volt, így a lakótelepeken pontosan lehetett tudni mikor indulnak el vele a srácok.
És végül az abszolút favorit, ami persze a Simson volt. A Simson motorok hosszú évek óta jelen voltak a hazai piacon, elég ha csak a Simson Starra vagy a Simson Schwalbera gondoltok.
Az igazi áttörést a modern külsővel felvértezett S50-es, majd az S51-es hozta meg. Az S51 E jelű Enduro változat a fiatalok nagy kedvencévé vált
Az 50 cm3-es motor készült három, majd később négy sebességes váltóval is. A hivatalos végsebessége 60 km/h volt, de némi reszelgetéssel a fiatalok magasabb sebességre képes motorokat gyártottak maguknak a Simsonokból.
Manapság már a gyári állapot a nyerő, aminek persze meg is van az ára.
Én ezekkel a motorokkal motoroztam volna szívesen fiatalon. Nektek melyik motor volt a kedvencetek és miért? Várom hozzászólásaitokat kommentben!
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!