Ezen a héten folytatom az 1900 és 2000 között készült legmeghatározóbb játékok bemutatását, amit a Toy Industry Association tagjainak szavazatai alapján állítottak össze.
Már bőven a 60-as években járunk, így egyre több olyan játékkal találkozhattok majd a listán amivel gyerekként esetleg Ti is játszottatok.
Tartsatok velem most is!
A Milton Bradley Company elsőnek 1965-ben adta ki az ügyességet igénylő Operation nevű játékát a tengerentúlon. A játékban egy ember figurából kellett ügyesen kiemelgetni különböző darabokat úgy, hogy nem érhettünk hozzá az érintkezőkhöz.
Ha sikerült úgy kivennünk a beteg darabot, hogy nem villant fel a figura orrán található piros lámpa, akkor pénz ütötte a markunkat. Különböző kártyákon, különböző feladatok voltak, amelyek természetesen más-más értékkel bírtak.
A játékot az nyerte, aki a legtöbb pénzzel rendelkezett a játék végén és a legügyesebben hajtotta végre az operációkat. A játék természetesen hatalmas sláger lett és mind a mai napig forgalmazzák szerte a világon.
1965-ben került a boltok polcaira a Mattelnek köszönhetően a See 'n' Say játék. Ez egy egészen kicsiknek készült játék volt, aminek legnagyobb újdonsága az volt, hogy hangot adott ki magából és még beszélt is.
A gyerekek egy mutatót elforgatva választhatták ki a nekik szimpatikus jelet, majd egy felhúzós szerkezet segítségével a mutató körbefordult a táblán és szerencsés esetben ott állt meg, amit a gyerek választott.
A mutató forgása közben egy kis beszédet és némi hangot is kaptunk.
Készült a játékból számtalan változat, így állatos, hangszeres és más változatok is a boltok polcaira kerültek idővel.
1966-ban került a boltok polcaira a gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt kiváló szórakozást nyújtó Twister játék a Milton Bradleynek köszönhetően.
A Twister nem igényel különösebb bemutatást. Egy táblán kellett egy mutatót megforgatni, majd pedig ezt követően a játékszőnyegen a megfelelő színre tenni a kezünket vagy a lábunkat.
Mind a mai napig népszerű játék, amit szerintem felnőttek is szívesen játszanak.
1967-ben jelent meg a játékboltok polcain a Milton Bradley Companynek köszönhetően a Battleship játék. Persze ez a megjelenéskor már ismert játék volt és játszották papíron, azonban a MB-nek köszönhetően új dimenzióba került a játék.
Valódi hajók, szépen kidolgozott és széthajtható műanyag tábla várta a szórakozásra vágyó gyerekeket és felnőtteket. A játék mind a mai napig nagyon népszerű, míg teljesen értelmetlen mozifilm is készült belőle.
1967-nem kicsit átértékelődött a tricikli fogalma a Marx Toysnak köszönhetően, akik ekkor adták ki a Big Wheel nevű pedálos triciklijüket.
A játék hatalmas első kerékkel, széles hátsó kerekekkel és kényelmes üléssel várta a gyerekeket. A ráadás pedig egy kézifék volt, aminek segítségével meglehetett állítani a hátsó műanyag kerekeket és így különböző trükköket lehetett bemutatni a kis triciklivel.
A gyerekek persze azonnal vevők voltak a Big Wheelre, aminek a sikere azóta is töretlen.
Mi mindent lehet csinálni egy átlátszó kifúrt plexi hengerrel, egy csomó golyóval és néhány pálcikával? Az Ideal Toys úgy gondoltam ebből lesz érdemes elkészíteni a Ker Plunk játékot.
A játék középső részébe kerültek a pálcikát, majd ezek fölé a golyók, majd az egész lezárt hengert egy talpra kellett helyezni. Ezt követően a játékosok felváltva húzogatták ki a pálcikákat a játékból. A játék előrehaladtával a golyók szépen elkezdtek lefele potyogni az egyre kevesebb pálcikának köszönhetően.
A végső győzelmet az szerezte meg, akinél kevesebb golyó esett le.
Pofon egyszerű ötlet, de a siker nem maradt el ezúttal sem.
Szintén egy 1967-es klasszikussal folytatom a sort, amit a Hasbro készített. A Lite Brite lényegében egy nagyon egyszerű mozaik játék, aminek a különlegességét az adta, hogy az apró elemek színesek és átlátszóak voltak. A játéktér ahova az apró elemeket be kellett szúrni pedig háttérvilágítással volt ellátva.
Ennek a megoldásnak köszönhetően egészen látványos képeket lehetett készíteni, ami még az éjszakai gyerekszobában is nagyon jól mutatott.
1968-ban debütált a Hot Wheels mint kisautó gyártó. Az alapötletet a Matchbox sikere adta, amit igyekeztek jobban guruló kisautókkal túlszárnyalni.
Az első évben 16 kisautót adtak ki, ami természetesen hatalmas siker lett és megalapozta a Hot Wheels márka hírnevét. A gyártás mind a mai napig tart, bár a kínálat azóta jelentősen átalakult.
1970-ben debütált a NERF, ami mára teljesen mást jelent mint akkor. A NERF első sikerét egy 10 cm átmérőjű szivacsból készült labdának köszönhette, amivel a lakáson belül tudtak a gyerekek dobálózni, focizni vagy akár kosarazni.
A játék nagy előnye volt, hogy az értékesebb tárgyakat nem fenyegette az a veszély, hogy egy-egy nagyobb rúgás után összetörnek és az ablakok is a helyükön maradtak.
A szülők rögtön meglátták a fantáziát a játékban és ez elindította világhódító útjára a NERF játékokat.
1971-ben került a boltok polcaira a máig népszerű logikai játék a Mastermind, amit az Invicta Plastics készített. A játék szabályai nem túl bonyolultak. az egyik játékos bizonyos színű tüskéket szúr az eltakart részre, amit a másik játékos megpróbál kitalálni.
Ehhez segítségére volt, hogy a feladványt adó játékosnak fekete és fehér tüskékkel kellett jeleznie ha egy színt eltalált a másik játékos és azt is ha jó helyre is került a szín.
A logikai játék azonnal nagyon népszerű lett és a sikere mind a mai napig töretlen.
RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!
Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!