Lucil hernyótalpas jármű
2020. június 16. írta: ToyaHSW

Lucil hernyótalpas jármű

lucil_1.JPG

A mai napon ismét egy ritkább játékot mutatok be nektek, amit az egykori Csehszlovákiában gyártottak. Ezúttal a Lucil névre keresztelt hernyótalpas járművel ismerkedhettek meg az oldalon.
A Lucil egy elemes, lemezből készült jármű, amit az ITES gyártott.
Az ITES Csehszlovákia legnagyobb játékgyártója volt és ennek köszönhetően a gyerekjátékaikkal lányok és fiúk egyaránt találkozhattak.
Természetesen a legnépszerűbbeknek a különböző elemes játékok számítottak, amelyek között megtalálhatóak voltak a távirányítós, a bolygókerekes és a kapcsolóval vezérelhető játékok is.

Az ITES gyártotta többek között az oldalon már bemutatott távirányítós Formula 1-es sorozatot, a Karosa buszt, a Skoda 110R és 120 LS távirányítós autókat, a Tatra teher és személyautók távirányítós változatait is.
Ahogy említettem nem csak távirányítós játékokat gyártottak, hanem játékról vezérelhető járműveket is. Ebből készült náluk egy komplett katonai sorozat, a Fiat BD20 buldózer vagy a ma bemutatásra kerülő Lucil jármű is.

A járműveken elhelyezett vezérlés nem volt ritkaság a 70-es, 80-as években, ugyanis számtalan szocialista játékgyártó alkalmazta ezt a megoldást. Elég ha csak az NDK-ban gyártott Jumbora gondoltok vagy éppen a Csehszlovákiában készült játékok jelentős részére.
A gyártók szívesen alkalmazták ezt a megoldást, hiszen olcsó volt és könnyen megvalósítható. Nem volt szükség hozzá több méter vezetékre, bowdenre és külön vezérlő egységre, hanem néhány centiméter vezeték és egy kapcsoló segítségével lehetett működőképes játékot alkotni.

A Lucil is ezen az elven működött. A lemezből készült játék 1978-ban jelent meg és több változatban és színben is megvásárolható volt. A legolcsóbbnak az alapjárművet tartalmazó dobozok számítottak, amelyekért 70 koronát kellett leszurkolni a csehszlovák játékboltokban.
Természetesen mint minden játékból, a Lucilból is készült jóval összetettebb játék is. A kínálatban megtalálható volt a tolólapos és járműmentő daruval felszerelt változat is. Az előbbiért 76 koronát, míg a darus változatért 77 koronát kellett fizetni.

A jármű amúgy végtelenül egyszerű szerkezet volt. Még mai szemmel nézve sem elavult a formája. Ha kategóriába kellene sorolnom, akkor a játék az úgynevezett snowcat járműveket utánozza formára.
Ezekkel általában a sípályák környékén lehet találkozni és egyaránt használható szállításra, mentésre vagy hókotrásra is. Ebben segítségére van a hernyótalpas kialakítás, amivel még a mély hóban is remekül elboldogulnak ezek a járművek.
A Lucil egy ilyen snowcat kicsinyített és kicsit átalakított változata. Mivel a játék lemezből készült, így ez valamennyire meghatározta a gyártó lehetőségeit. Az ITES ennek megfelelően igyekezett egyenes vonalakkal és szögletes formákkal dolgozni a tervezés során, aminek eredményeként a Lucil még a mai szemnek sem nyújt furcsa látványt.
A Lucil homlokfelületét egy hatalmas plexi uralja, aminek köszönhetően remek rálátás nyílik a kidolgozott belsőtérre is. Ezen a hatalmas plexin kapott helyet a hűtőrács és az első lámpa is, amit egy kis csalással az ITES mérnökei egy kartonpapírból készítettek el. Az első ablakon bekukkantva láthatóvá válik a belső tér, ahol középen a kezelőszervekkel zsúfolt kardánalagút, valamint a lemezből kialakított két ülés is.
A fülke mögött található egy műanyagból készült plató, amelyet le lehet feszíteni a helyéről és ekkor férünk hozzá az elemtartóhoz. Az elemtartóba két darab 1.5 V-os baby elemet kellett berakni, ami a játékot látta megfelelő energiával.
A plató hátsó részén található az irányító kar is, amelyet két irányba lehet elmozdítani a középső állásból. Az egyik irányba mozdítva a kart a jármű előre, míg a másik irányba mozdítva hátra indul el.

Mindenképpen meg kell említenem még az alvázat és a futóművet is. Az alvázban kapott helyet a villanymotor, ami egy áttétel segítségével hajt a kerekek közül egy párt. A futómű oldalanként 4-4 kereket kapott, amelyeken a már említett hernyótalp ölel körbe.
Ennek a hernyótalpas megoldásnak köszönhetően az aprócska játék előtt nincs akadály. Egyaránt jól boldogul a lakásban található szőnyegekkel és küszöbbel is, de szerintem a szabadtéren is megállja a játék a helyét jóval nehezebb körülmények között is.

A hozzám került játék nagyon olcsó volt. Ennek első sorban az volt az oka, hogy az alváz és a karosszéria között található műanyag lap rommá volt törve. Első lépésben ennek a megragasztása volt a feladat, amihez viszont apró darabokra kellett szednem a játékot.
Ha pedig szétszedtem, akkor egy alapos takarításon is átesett. Mivel a kapcsoló résznél volt a legjobban szétesve a műanyag lap, így ez a része a játéknak egy kicsit bizonytalan. A játék működik csak a kapcsolások nem mennek annyira tökéletesen sajnos.
Én már ennek is örülök.
Nagyon régóta szerettem volna a gyűjteménybe egy ITES Lucilt, de eddig nem sodort az utamba olcsó darabot az élet. Szerencsére most találtam egyet és nem is volt menthetetlen, így a gyűjtemény egy újabb szocialista klasszikussal gazdagodhatott.

Természetesen a múzeumban majd ezzel a játékkal is találkozhattok, de amíg nem tudom személyesen megmutatni nektek ezt a kincset jönnek a szokásos fényképek.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt  teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!

Patreon támogatók jelentkezésével még gördülékenyebb munkára, még több bejegyzésre, még több videóra és folyamatosan új tartalmakra számíthattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr2115813862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.