Kaland, Játék, Kockázat könyvek
2022. január 18. írta: ToyaHSW

Kaland, Játék, Kockázat könyvek

kjk_1.JPG

Néhány napja bemutattam nektek a Kaland, Játék, Kockázat könyvsorozatban megjelent Skorpiók mocsara című könyvet és már akkor említést tettem róla, hogy ezen kívül más hasonló nosztalgikus könyvek is kerültek hozzám.
Úgy gondoltam, hogy most egy bejegyzésben bemutatom nektek ezeket a könyveket és igyekszem mindegyiknek a tartalmáról egy néhány szavas összefoglalót megosztani veletek.

Persze előtte azért néhány szóban magáról a sorozatról és annak előéletéről.

1980-ban Steve Jackson és Ian Livingstone, a Games Workshop alapítói úgy döntöttek, hogy a Dungeons & Dragons terjedő népszerűségére válaszul készítenek egy-játékos játékkönyveket. Az első próbálkozásuk a "The Magic Quest" egy rövid kaland volt, melyben bemutatták hogy hogyan is képzelik el ezt a stílust amit megalkottak. A Penguin Books felfigyelt erre a vállalkozásra miután a szerzők hat hónapon át finomították és fejlesztették az eredeti ötletüket. Így született meg a "The Warlock of Firetop Mountain" (magyarul a Tűzhegy varázslója címen jelent meg), mely az első úgynevezett "Fighting Fantasy" könyv lett. Több átírás után végül 1982-ben jelent meg a "Puffin Books"(a Penguin Books egy gyerekkönyvekkel foglalkozó része) kiadásában.

Az első könyv sikere után úgy döntöttek, hogy az idejüket jól kihasználandó egyénileg írják a következő könyveiket. 1983-ban Jackson a "The Citadel of Chaos", míg Livingstone a "The Forest of Doom" című kötetet írták meg. Ezek után Jackson az első science fiction témájú kötettel a "Starship traveller"-rel jött elő, míg Livingstone a "City of Thieves", "Deathtrap Dungeon" és az "Island of the Lizard King" köteteket írta meg.
1984-ben úgy döntöttek, hogy bővítik az írói gárdát és így a második Steve Jackson "Scorpion Swamp" kötete jelent meg. Ettől kezdve több író is meghívott vendégként publikált Fighting Fantasy kötetetek, mint Andrew Chapman, Carl Sargent, Mark Gascoigne és Peter Darvill-Evans.
(A két Steve Jackson nem tévesztendő össze. Az első, aki a Games Workshop megalapítója és az első kaland-játék kötet társírója brit, míg a másik Steve Jackson amerikai és nevéhez köthető a Steve Jackson Games, mely többek között a Munchkion című játékot is megalkotta. A második Steve Jackson három kötet írt a sorozatba: "Scorpion Swamp", "Demons of the Deep" és "Robot Commando")

A 80-as években a Fightin Fantasy könyvek nagyon jól fogytak és az emberek szerették, ám a 90-es évek elején a rengeteg megjelenő videó játéknak köszönhetően az eladások lecsökkentek és teljesen veszélybe sodorták a műfaj jövőjét.
Ian Livingstone 1992-ben megírta a "Return to Firetop Mountain"-t az 50-ik jubileumi és lezáró kötetnek, ámde a sikere meglepte a kiadót és végül még 10 újabb kötetet megírtak, amiből csupán 9 jelent meg, mire a sorozattal teljesen leálltak.

2002-ben a Wizards Books megvette a Fighting Fantasy sorozat jogait és újrakiadásokba kezdett, felelevenítve a régi nagy kedvenceket új köntösben. De sajnos nagyon sok kritika érte a kiadót, hogy az újrakiadásokban rengeteg a hiba és ezért játszhatatlan.

2005-ben három új könyv is napvilágot látott, míg 2007-ben a 25-ik jubileumi évfordulóra egy különleges évkönyvvel lepte meg a rajongókat a Wizards, plusz még három új kötet is szintén megjelent.

Forrás: Szellemlovas.hu

A Hóboszorkány barlangjai

A szokásos történet. Te vagy a főhős, akinek a jeges fagyos világban kell helytállnia a gonosz szörnyek ellen. A történet egy szörny (jeti) levadászásával indul.
Szokatlan módon itt nem a dicsőség miatt vágsz bele a kalandba, hanem 50 arany reményében.
A rajzok a többi könyvhöz hasonlóan itt is fekete-fehérek, de egészen hangulatosra sikerültek.

A Gyíkkirány szigete

Szokás szerint mi vagyunk a főhősök, akik azzal a céllal vágnak bele a kalandba, hogy legyőzzék a Gyíkkirányt és kiszabadítsák a fogságban sínylődő rabokat, akiket a környező szigetekről gyűjtött be a hüllőfaj.
A harcrendszer ebben a könyvben is a dobókockás megoldást vonultatja fel és itt még egy főgonosszal is meg kell küzdenünk.
A rajzok itt sem rosszak bár néhányat a kritikusok gyengének találnak.
A történet bár ebben a könyvben lezár és sikeresen legyőzhetjük a Gyíkkirályt, de egy folytatásban még találkozhatunk a főgonosszal majd.

A káosz fellegvára

Végtelenül egyszerű története van a könyvnek. Rettegett Balthus  a Sziklaszirt Hegység ura a Fűzfavölgyben akarja megkezdeni hódító hadjáratát káoszseregével. A király, ezt elkerülendő, Yore fővarázslót bízza meg egy terv kidolgozásával, ami megállíthatja Balthust. A varázsló ötlete egy merénylet, melyet nekünk, mint legjobb tanítványának kellene elvégeznünk.
Ehhez át kell jutnunk a Fekete Torony csapdáin és teremtményein, hogy a gonosz mágust saját lakosztályában lephessük meg...
A könyv rajzai nem a legjobbak és ez már a borítón is visszaköszön. Persze lehet ettől függetlenül szeretni a grafikákat, amelyeket itt Russ Nicholson követett el.
A kihívás nem túl magas és az ellenfelek sem túl nehezek, de ezt ellensúlyozza a kidolgozott varázslat és mágia rendszer, amit sokan nagyon szerettek egykoron.

Csillagközi fejvadász

A gromulánok elrabolják a Galaktikus Elnököt, és a Földön rejtik el. Céljuk, hogy hódító terveik érdekében minden szigorúan titkos információt kiszondázzanak annak fejéből. Ez a művelet szerencsére beletelik egy kis időbe (egészen pontosan 48 órába), így  még van esély a kiszabadítására. A hatóságok minket bíznak meg az akcióval, mint bármit elvállaló fejvadászt.
A grafika a 80-as évek sci-fi képregényeinek hangulatát idézi, ami azért nem annyira rossz.
A harcrendszer egészen jó és itt új tulajdonságként a félelemmel is találkozhatunk majd.
Főgonosz úgy konkrétan nincs, de az ellenségek felhozatala egy sci-fihez illően elég változatos volt.
A magyar változattal szemben gyakori kritika, hogy hemzseg a félrefordításoktól és elgépelésektől, ami azért rontja a játékélményt.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr7516817798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyingizik 2022.01.20. 16:52:45

Jók voltak, de pár észrevétel: 15-16 év fölöttieknek egy-egy pár mondatos, sorszámozott alfejezet nagyon gagyinak tűnik rendkívül egyszerű nyelvezete, figura ábrázolása miatt. Itt el tudtam volna képzelni mondjuk hosszabb szöveget, több párbeszéddel, az antagonisták személyének kicsit bővebb ábrázolásával. A másik hibája, hogy voltak olyan helyek bennük, amiket se harccal se ügyességgel, se mentő dobással nem lehetett kikerülni, mindenképpen meghaltál. Ráadásul minden komolyan vehető indok nélkül pl. bálvány egyik szeme egy drágakő, az nagy értékű kincs, de ha a másik szemét kipiszkálod, mérgező gáz tör elő és meghaltál, nincs mentő dobás sem tedd próbára a szerencséd, semmi.
Szerencsére ahogy felkerültem fősulira, már volt AD&D klub, az minőségi ugrás volt ezekhez képest.
DE: 10-14 éveseknek most is azt mondom jó, a grafikái különösen tetszettek (egyszerű de nagyszerű figurák stb.)
süti beállítások módosítása