Mehanotehnika SAFARI Mercedes GE 280
2021. május 06. írta: ToyaHSW

Mehanotehnika SAFARI Mercedes GE 280

mercedes_1.JPG

A Blog TV-ben már láthattátok a Mehanotehnika által fejlesztett Safari Mercedes GE 280-ast, de most post formájában is szeretném bemutatni nektek ezt a játékot. A Mehanotehnika egy Jugoszláviában működő cég volt és lényegében nyugodtan nevezhető volt az ország legnagyobb játékgyártójának.

A Mehanoktehnika játékaival egészen biztosan nagyon sokan találkoztatok már. A cég gyártott távirányítós autókat, de kisvasút, építőjátékok. telefon, flipper és számtalan egyéb mai szemmel érdekes játék tartozott a cég kínálatába.
A Mehanotehnika ezen kívül olyan nagy gyártóknak is vállalt bedolgozást mint a Schucco, de az amerikai piacon is gyakran lehetett találkozni a bérmunkában készített flipper játékaikkal.

A bérmunkában gyártott játékok egy része a szocialista piacon is megjelent Mehanotehnika név alatt, de ezek a játékok lényegében teljesen megegyeztek a nyugatra gyártott változatokkal.
Így kerülhetett a szocialista országok boltjainak polcaira többek között a Mercedes 408-as mikrobusz vagy a BMW Turbo távirányítós autó is.
A ma bemutatásra kerülő Safari Mercedes GE280-as azonban saját fejlesztés volt és kifejezetten Mehanotehnika név alatt került forgalomba.

A Safari Mercedes GE280-as egy drótos távirányítós autó volt, azonban már a modernebb változat. A Schucconak történő bedolgozásnak köszönhetően a Mehanotehnika nagy tapasztalatot szerzett a villanymotoros kormányzás területén, így lehetőségük volt elhagyni a sokkal nehézkesebb és bizonytalanabb bowdenes megoldást.
Ennek megfelelően ennél a játéknál is elektromos villanymotor volt felelős az első kerekek elfordításáért. Ehhez persze valamivel több vezetékre volt szükség, de sokkal megbízhatóbb megoldásnak számított mint a szocialista játékok többségénél alkalmazott fém bowden, ami gyakran megszorult vagy egyszerűen elszakadt.

A távirányítót is ennek a megoldásnak megfelelően kellett kialakítani, ami az első időszakban még erőteljesen hasonlított a bowdenes kisautók távirányítójára (kormánykerék és gombok), azonban az idő múlásával jóval modernebb megoldást vezettek be, ami már inkább az RC kisautók távirányítójára hasonlított.
Ezeken távirányítókon már csak két kar volt megtalálható. Az egyikkel előre-hátra, míg a másikkal jobbra-balra tudtuk irányítani az autónkat. Az elemek a távirányító aljában kaptak helyet és általában kettő vagy három 1.5 V-os elem kellett a játékok működtetéséhez.
A Safari Mercedes GE280-as a nevét az eredetileg az oldalán elhelyezett Safari matricáról kapta. Mivel egy terepjáróról van szó, így egy igazi Safari gépet alkottak a Mehanotehnikánál.
De ez mit is jelent pontosan?
A műanyagból készült autónak levehető volt a teteje és ezzel könnyedén lehetett nyitott terepjáróvá alakítani. Ezen kívül számtalan extra kiegészítést csomagoltak a kocsi mellé, amelyek között megtalálható volt a kamera, a láda, az ásó, a kalapács, a csákány és a puska is.
Érdekesség, hogy ember nem tartozott a játékhoz ami már csak azért is furcsa, mivel ennyi felszereléshez jó lett volna legalább két safari ruhába öltöztetett figurát is csomagolni. Sajnos soha nem fogjuk megtudni, hogy a jugoszláv gyártó miért mellőzte a figurákat az autó mellől.

Néhány szót mindenképpen kell ejteni azért magáról a kocsiról is. A Mercedes GE280-as igazán szépen ki lett dolgozva. A levehető tetőn kívül még nyitható ajtók is várták a gyerekeket. A belső tér kidolgozására szintén nem lehet panasz, hiszen bőven megfelel a 80-as években a játékokkal szemben támasztott követelményeknek.
A lökhárító, a Mercedes embléma, az első és a hátsó lámpák is mind szépen ki lettek alakítva.
Talán egyetlen probléma, hogy az alváz viszont teljesen sík és semmit nem mutat meg a valódi autók aljáról. Sokkal jobban nézett volna a ki a játék ha látható az alvázon a kipufogó, a kardán, a motor, a differenciálmű és más alkatrészek is.
Ezek az apró részletek persze akkoriban a legkevésbé sem zavarták a gyerekeket, akiket sokkal jobban érdekelt ettől hogy milyen képességekkel is rendelkezett ajándékba kapott autójuk.

A Mehanotehnika ezen a téren még csiszolhatott volna egy keveset a kocsin. A futóművek nem kaptak rugózást, így a kemény gumiból készült abroncsoknak kellett elboldogulniuk a lakásban található tereptárgyakkal (szőnyeg, küszöb, stb...), ami nem igazán sikerült.
Még a szőnyegeken valahogy elvergődött a játék, azonban egy-egy küszöb már megtudta akasztani a játékot. Sajnos a kocsi fordulóköre is elég nagy volt és a kormányzásnál is számítani kellett késésekkel, így a tökéletes irányításhoz bizony el kellett fogyasztani egy-két elemet.
A hibák ellenére azonban nagyon szerethető a Mehanotehnika terepjárója, amihez szerintem sokatokat kötnek kellemes emlékek.

Sajnos a hozzám került változatban próbáltak átalakításokat eszközölni. Többek között kifúrták a tetőt néhány helyen. Ide valószínűleg villogót vagy fényeket terveztek, de ezek soha nem lettek kialakítva a játékon.
Ezen kívül az összes kiegészítő alkatrész hiányzik. Nincs se láda, se puska, rádió vagy kamera. Ennek ellenére én nagyon örülök, hogy sikerült ezt a darabot is beszereznem ilyen szép állapotban.
Ha minden jól alakul, akkor ezzel a játékkal is találkozhattok majd, de amíg nem tudom megmutatni nektek személyesen ezt a kincset, addig maradnak a megszokott fényképek.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr4216516246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása