NDK óraműves kisvasút
2019. május 03. írta: ToyaHSW

NDK óraműves kisvasút

clockworkspurs_1.JPG

A mai napra is tartogattam nektek egy érdekes játékot, amit úgymond a sírból hoztam vissza a gyűjteménybe. Sikerült szert tennem egy elég gyalázatos állapotban megmaradt Personenzug Spur S óraműves kisvasútra, amit most be is mutatok nektek.
Az NDK játékvasútgyártást nem kell bemutatni azt hiszem senkinek, aki a 70-es, 80-as években volt gyerek. Itthon leginkább a TT kisvasúttal ismerkedhettek meg a gyerekek, de persze azért más készletek is beszerezhetőek voltak. Általában az elemes vagy trafós megoldások számítottak igazán népszerűnek, de azért készültek óraműves szerkezettel ellátott kisvasutak is. A Personenzug Spur S az utóbbi körbe tartozott.
Ezt a játékot a VEB Weimar Spielzeug készítette valamikor a 70-es évek elején.

A Personenzug Spur S-t készletben árulták, ami annyit jelentett, hogy eredetileg tartozott a játékhoz egy ovális alakra összeszerelhető sínpálya és sok esetben egy szemafor is.
A mozdony egy felhúzható szerkezettel ellátott gőzmozdony volt a dobozban, amihez két eltérő festést kapó személyvagon volt hozzákapcsolható. Az interneten talált képek alapján a mozdony általában fekete színű volt, míg a vagonok kék, piros vagy zöld festést kaptak, de postakocsik és tehervagonok is kapcsolhatóak voltak a mozdony után.
A képeken láthatjátok, hogy ebben a készletben szürke színű mozdony kapott helyet, ami nem tudom mennyire számított ritkaságnak - én mindenesetre nem akadtam hasonló színű mozdonyra az interneten.
A mozdony műanyagból készült, bár a fontosabb elemei fémből kerültek legyártásra. A tolattyúrudat, az alvázat és a belül található szerkezetet fémből készítették el, de a mozdony teste és a kerekek műanyagból készültek.
A vagonok anyaghasználatára is ez a kettősség jellemző, de itt csak a kerekek készültek műanyagból. A vagonok teteje leszedhető akár a PV esetében, de belül csak az üresség fogadja a kíváncsi szemeket.

A mozdony és a vagonok összekapcsolása elég primitív megoldással történik (kampó formába hajtott lemezek, amelyek félkör alakú kapcsolószembe voltak beakaszthatóak), de mivel itt nem kellett szétakasztani a szerelvényt játék közben, így ezen a problémán valószínűleg a kor gyermekei rendkívül egyszerűen túllendültek.

Ahogy említettem a játék rendkívül lepusztult állapotban került hozzám. Azzal elég gyakran találkozom, hogy a játékok koszosak, de ez természetes ilyen idősen padlásról, pincéből előkerült játékok esetében és a rozsda sem rettent meg különösebben.
Ez a játék azonban annyira rozsdás volt, hogy voltak kétségeim sikerül-e üzemképes állapotba hoznom. A szerencse ezúttal mellém szegődött és a mozdonyt 1 nap után sikerült üzemképes állapotba hoznom és a rozsda nagyobbik részét letakarítanom.
A vagonokkal szintén ez volt a helyzet, mindössze annyi különbséggel, hogy a piros vagon festésében már komoly károkat tett az idő vasfoga.
Lefesteni azonban ennek ellenére sem fogom, ugyanis ennek köszönhetően lesz eredeti a játék ami 40-50 év viharait élte túl.
Sajnos a sínekre és a szemaforra nem lelt rá az eladó, így ez ebben a formában csak egy kiállítási darab. Persze van Spur S-es készletem, így annak a sínjeit használhatnám ennél a vonatnál is, de szerintem amolyan dekoráció lesz ebből a játékból.

Remélem a múzeumban sikerül majd megmutatnom nektek ezt a klassz régi játékot, de amíg erre nincs lehetőség maradnak a megszokott fényképek.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr1614800822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.