TT Zeuke készlet
2018. március 16. írta: ToyaHSW

TT Zeuke készlet

zeuke1.JPG

Eke Istvántól érkezett felajánlásként hozzám a ma bemutatásra kerülő régi játék. Ezúttal a TT kisvasutak világába utazunk a TT Zeuke készlet és néhány egyéb kisvasutas kiegészítés segítségével.
Gyerekkoromban nekünk is volt TT kisvasutunk, ami kimerült egy alap készletben, néhány vagonban és váltókban. Öcsém szívesen vásárolta és ragasztotta össze a VERO által gyártott kiegészítéseket, így voltak aprócska házaink, sőt még egy átlátszó plexiból készült íves tetejű Bahnhofshalle is a mozdonyunknak.

Sajnos valahogy soha nem lett ezekből igazi terepasztal, sőt a TT kisvasutunk is valamelyik rokonnál végezte, de ennek ellenére valahogy mindig szívesen idézem fel a közös vonatozás emlékét.

Ezek a gondolatok jutottak eszembe, amikor Eke Istvántól megkaptam a kisvasutas csomagot. Ebben egy TT Zeuke készlet, számtalan vagon egy mozdony, egy alagút, sorompó, sínek, váltók és sok-sok papír volt.
Arra gondoltam, hogy a mai napon ezt a felajánlást mutatom be nektek.

A legnagyobb doboz a TT Zeuke készlet. Erről azt érdemes tudnotok, hogy több változatban is készült. Általában egy mozdony és néhány vagon kapott helyet egy csomagban. A kínálat változatos volt, hiszen elektromos, dízel és gőzmozdonnyal szerelt készlet is megtalálható volt a boltok polcain és a vagonok is hasonlóan változatosak voltak a TT Zeuke készletekben.
Ebben a csomagban egy 231111-es gőzmozdony (BR23), két posta és két személyvagon kapott helyet. A mozdonyon és az egyik vagonon a Mitropa felirat olvasható, ami a Tehetetlen Dodótól kapott információk szerint az NDK Utasellátónak felelt meg.
Természetesen a vonat működik, ezt sikerült letesztelnem.

A kapott TT-s kisvasút csomagban egy egyszerű alapkészletből származó gőzmozdony. Erről nem nagyon tudok mit elmondani, hiszen aki látott már TT kisvasutat, az egészen biztosan találkozott ezzel a mozdonnyal is. Természetesen ezt is kipróbáltam és üzemképes.

A vagonokról érdemes pár szót ejteni, hiszen elég széles a skála. Sajnos a pontos típusokat nem ismerem, tippelni pedig nem merek, így egyszerűen leírom hogy van két zöld-szürke személyvagon, egy zárt fehér-szürke tehervagon, valamint egy ESSO és egy Mobil felirattal ellátott tartályvagon is.
Ezek egy része eredeti dobozban még, ami valamit sejtet az állapotukról.

Természetesen mást is kaptam még a készlettel. Érkezett egy alagút (ami sajnos most nem szerepel a fényképek között), két váltó, néhány sín, egy ütköző és egy sorompó is.
Ezen kívül kaptam még egy csomó papírt, amelyek egy része nagyon érdekes. Megtalálhatóak ezek között a papírok között a VERO házak építési utasítása, a TT Zeuke készlethez tartozó mozdony használati utasítása, a vasúti sorompóhoz tartozó papírok is.
Ezen kívül egy TT Start International színes nyomtatvány és az Első út a TT-vasúttal füzetecske is.
Ez utóbbi kettőt be is scanneltem és a doksik részen megtalálhatjátok. Ha szeretnétek, akkor természetesen a többi papírt is szívesen bescannelem és közkinccsé teszem.

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt  teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://jatekmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr9613744398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tehetetlen Dodó 2018.03.18. 09:51:14

Nagyon komoly!
A műanyag betétes csomagolásból, valamint a modernizált keskenyített sínekből (lásd a váltók dobozát) arra következtetek, hogy ez a készlet a hetvenes évek elejéről származhatott.

A "Mitropa" egyébként a MÁV Utasellátó vállalat német megfelelője volt, a keletnémet területen a háború után is megtartották az elnevezést, ez látható az NDK gyártmányú vasútmodelleken is.
Érdekes egyébként, hogy az NDK megtartotta a vasúttársaság "DR" elnevezését is, azaz a legnagyobb kommunizmus alatt is "Deutsche Reichsbahn", azaz Német Birodalmi Vasutak elnevezés alatt futottak a járművek a keletnémet vonalakon, (míg a nyugati oldalon Deutsche Bundesbahn név alatt).

Mistral1011 2018.03.18. 16:11:52

Szerintem kicsit későbbiek, a hetvenes végéről. Az elején még szögletes váltó-mechanikák voltak, ez modernebb volt, át lehetett a mmásik oldalra is szerelni.

Tehetetlen Dodó 2018.03.18. 18:07:35

@Mistral1011: Igaz, igaz, ezek tényleg későbbi váltók.
(A mi első készletünk, amelyet öcsémmel még 1965-ben birtokoltunk, még a széles profilú sínekkel volt szerelve, aztán valamikor '70 körül jöttek ezek a keskenyebb sínek, a hozzávaló váltókkal, azokon még tényleg nem lehet átszerelni a mozgató mechanikát).

lutria 2018.03.18. 18:47:57

Nekem ilyen van,úgy látom 3 db vasúti kocsi ugyanolyan,1977-ben vásárolt,ára 575Ft volt.
www.kephost.com/images/2018/03/18/BIG_0014805448.jpg

Tehetetlen Dodó 2018.03.18. 19:53:18

@lutria: Pompás.
Ha jól látom, akkor ez egy V180 sorozatú dízel-elektromos mozdony, amelyből rengeteg futott a DR vonalain.

(Azt hiszem, elő kell kapirgálnom a TT-vasutaimat, hogy felmérjem az állományt, már vagy 15 éve elpakoltam, amikor a gyerekek már nem foglalkoztak vele).

Tehetetlen Dodó 2018.03.18. 20:02:34

@Tehetetlen Dodó: Pardon, tévedtem: hidrodinamikus erőátvitelű mozdony volt (a játék szempontjából nem lényeges, csak a rend kedvéért korrigáltam magam...).

Tehetetlen Dodó 2018.03.18. 21:52:19

@lutria: Igen. Az utolsó szériát már úgy számozták.

Tehetetlen Dodó 2018.03.19. 21:14:50

No, mellékelek egy képet egy V200-as készletről, 1966. március 28-i eredeti vásárlási blokkal...

www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2018/03/19/896DSC_4124.jpg

(A sínek is megvannak hozzá egy nagy dobozban, számos egyéb kellékkel együtt. Egy másik jó nagy doboz meg tele van mozdonyokkal, van vagy 20 darab, meg vagy 50 kocsi. Ha lesz egy kis időm, majd rendszerezem őket és dokumentálom...).

ToyaHSW 2018.03.19. 21:57:27

@Tehetetlen Dodó: Na ez már valami. Nagyon szép.

Tehetetlen Dodó 2018.03.20. 12:10:14

@ToyaHSW: Mert a szebbik oldaláról fényképeztem... sajnos a mozdony egyik oldalablaka egy rövidzárlat következtében kicsit megolvadt még a hatvanas években, de egyébként üzemképes (legalábbis az volt, amikor vagy 20 éve elcsomagoltam...).

lutria 2018.03.20. 19:51:47

@Tehetetlen Dodó: Nekem is megvan még hozzá a "blokk":

www.kephost.com/images/2018/03/20/BIG_0014805452.jpg

www.kephost.com/images/2018/03/20/BIG_0014805454.jpg

Azt is dokumentálja ahogy az eladó valszeg elbukta vele a karácsonyi prémiumát,252Ft-al elszámolta magát...

Tehetetlen Dodó 2018.03.20. 21:21:16

@ToyaHSW: Még egy kis TT-adalék: néhány NDK gyártmányú Rába kamion, TT-méretarányban, az egyik még eredeti csomagolásban.
www.kepfeltoltes.eu/images/hdd1/2018/03/20/806R_ba1.jpg

Tehetetlen Dodó 2018.03.20. 21:27:10

@lutria: Hehe. Így olcsó volt a játék.
A Märklines Tóth is intézmény volt a maga nemében a Váci utcában, sokat jártunk oda is.
A Kálvária (leánykori nevén Kulich Gyula) téren is volt egy maszek a hetvenes években, ott is vettem jó pár dolgot, de még a 90-es évek első felében is: akkortájt eredeti csomagolású, gyári állapotú TT-kocsikat és mozdonyokat, mert olcsón kidobálták őket a rendszerváltás hevületében.
Azt hiszem a fentebb látható kamionokat is ott gyűjtöttem be, gyermekeim őszinte örömére.

Tehetetlen Dodó 2018.03.20. 21:34:44

@lutria: Ah, látom már, hol baltázta el a csóka a blokkot: ha szépen írta volna a számokat egymás alá, akkor nem 28 forintot számolt volna a trafóért, hanem 280-at...