2017. máj 30.

ITES Auto Dráha

írta: ToyaHSW
ITES Auto Dráha

autodraha1.JPG

Régóta szerettem volna a gyűjteménybe egy ITES autópályát is, de eddig még csak pár lépést tettem ebbe az irányba. Gyerekkoromban nálunk inkább a Prefo autópálya volt a menő, így az ITES változat kimaradt az életemből.
A gyűjteményből viszont nem maradhat ki, hiszen egy mai napig nagy rajongótáborral rendelkező játékról van szó.

Ennek oka a változatos autókínálat, a kiváló kidolgozás és az akkoriban szokatlannak számító megoldások voltak.
Az ITES gyárban 1968-ban kezdődött az Auto Dráha sorozat gyártása, amelynek első darabjai még szürke pályaelemekkel készültek és valamivel keskenyebb pályával.
A későbbiekben változtak a pályaelemek méretei és azok színei is, így a kor meghatározásában nagy segítséget jelent, hogy a pálya szürke vagy fekete színű.

Egyáltalán nem számított olcsó játéknak a maga idejében az ITES autópályája, hiszen már a kezdetekben is 325 korona volt az ára, míg az utolsó időkben már 700 koronába került egy komplett szett.
A pályákon itt is ketten tudtunk egymás ellen versenyezni. Az Europa Cup nevű dobozokban ennek megfelelően két irányító, két autó és egy egyszerű pálya megalkotásához szükséges elemek álltak rendelkezésre.
Már az alapkészletből is lehetett döntött kanyarokat és más extra dolgokat összehozni, azonban ha sikerült kiegészíteni a készletet, akkor igazán érdekessé tehettük a pályákat.

Ehhez számtalan külön megvásárolható pályaelem és autó állt rendelkezésre. Az autókínálat még a mai napig is tekintélyt parancsoló. Europa-Cup autó, Ford GT, Ligier F1, Lotus F1, McLaren Can-Am, Mirage M3/300, Porsche 917, Porsche Turbo 911, Renault RE20, Shadow, Toleman TG-183, Tyrrell F1 vagy akár teherautó közül is választhattak a szülők a játékboltokban.
A játék tápellátásáról külön trafó gondoskodott, míg az autók sebességének szabályozásához a Prefo által is használt tolópotméteres megoldást használta a Csehszlovák gyártó.
Az autókon használt áramleszedő és kormányzás azonban teljesen más mint az NDK cég által alkalmazott megoldás. Az ITES a fémlemezes áramleszedő helyett egy rézből fonott áramszedőt alkalmazott, ami jóval egyszerűbb és időtállóbb megoldás.

Mint a bejegyzés elején írtam, már régóta szeretnék egy ilyen készletet. Már sodort az utamba egy darabot az élet, amit nagyon kedvező áron tudtam megvásárolni, azonban az lényegében működésképtelen volt már a megvásárlás pillanatában is.
Most egy komplett készletet sikerült beszereznem, amiben minden megtalálható. Működőképes Porsche 917-es autók, jó távirányítók, komplett pálya és magyar leírás várt a csomag kibontását követően.
Látszik, hogy a játék előző gazdája rendkívül gondos volt. Amúgy a doboz belső oldalán található dátum alapján egy 1982-es készletet sikerült szereznem, ami azt jelenti 35 éves múlt a játék idén márciusban.

Érdekességként készítettem egy képet az általam eredetileg megvásárolt készletről is, ami már csak a pályaelemek miatt is érdemes volt megvásárolnom. Szerencsére így bőven van használható alkatrészem az autókhoz is, így egy hibát elég könnyen tudok orvosolni.
Még egy trafót kell majd szereznem hozzá, hiszen akkor lesz teljes és működőképes az autópálya :)

A dobozra még mindenképpen vessetek néhány pillantást. Igazi retro utazás a versenyzéshez beöltözött és mosolygós gyerekekkel. Skoda sapka, Gulf olajos melegítőfelső...nem is kell ennél több a boldogsághoz :)

RÉGI JÁTÉKOD VAN? NE DOBD KI! NE ADD EGY NEPPERNEK! TUDD INKÁBB JÓ HELYEN, AHOL MEGŐRZIK ÉS VIGYÁZNAK RÁ!

Kövesd munkámat a Facebookon és a többi közösségi oldalon! Ha szeretnél segíteni anyagilag, akkor itt teheted meg, ha játékokat szeretnél felajánlani a leendő múzeumba, akkor a toyahsw@gmail.com címre küldj üzenetet és megbeszéljük a részleteket! 

Szólj hozzá

retro vintage régi autópálya bemutató gyűjtemény antik szocialista review csehszlovákia slotcar czech spiel régiség ites socialism régi játék vintage toy autódraha auto draha